Sunday, January 27, 2013

CATATAN 28 JANUARI 2013

Air oh air

Akhir 90an, Kuala Lumpur mengalami krisis air paling meruncing! Para perakam peristiwa pun mengolah kesengsaraan warga kota lewat karya mereka. Tak ketinggalan turut berbuat demikian ialah sang kartunis, karya-karya mereka menghiasi dada akhbar hampir setiap hari dengan pelbagai macam ragam sang pemburu air dari sudut opini masing-masing.

Sukarnya untuk mendapatkan air minuman dan mandian hanya mangsa saja yang tahu. Menteri-menteri mungkin tidak terlibat kerana lokasi kediaman mereka diberikan perhatian khusus.

Lebih malang lagi waktu itu air minuman bertapis (mineral water) belum ada. Peniaga masih belum mendapat ilham membotolkan air bertapis untuk jualan umum seperti sekarang.

Bukan tidak ada lori tangki (DBKL) membawa air ke rumah-rumah kediaman, tapi kedatangannya mengikut jadul yang ditetapkan, seringnya tak mencukupi. Lebih sengsara ialah warga kota yang tinggal di flat-flat. Bayangkan penghuni yang kediamannya di tingkat 10 hingga 16 terpaksa mengangkut air menggunakan baldi plastik, bahkan waktu-waktu puncak (balik pejabat) penggunaan lif jadi terlalu ramai, menyebabkan kesesakan berat, penghuni terpaksa menunggu berjam-jam, malah ada penghuni terpaksa mengangkut air menggunakan kudrat kedua-dua belah tangannya menaiki tangga sehingga ke tinggkat 14 atau 16.

Pemasalahan air di Lembah Klang sebenarnya tidak pernah ada noktah, berlaku sepanjang masa dan baru-baru ini di sekitar Cheras. Sehingga menyukarkan terutama bagi wanita yang mahu ke pejabat di dini hari.

Alhamdulillah, hal seperti ini tidak pernah berlaku di Negeri Kelantan. Di musim kemarau pun bila sumber air dari sungai Kelantan yang membekalkan air betapis ke seluruh negeri mengalami surut, masih ada lagi jalan alternatifnya iaitu mengambil air dari sumber perigi yang digali di rumah masing-masing menggunakan secara manual atau enjin penyedup air.

Itupun masih ada gerombolan yang cetek pengetahuannya disebabkan tak pernah keluar dari kepompong negeri Cik Siti Wan Kembang serta didorong dek sikapnya yang tak mahu bersyukur telah mencerca pengurusan Air Kelantan, mengantung sepanduk, melakukan demonstrasi dengan meneriakkan kata-kata “air Kelatan tak ada, nak mandi mayat pun tak boleh, nak ambil wuduk pun tak boleh …tanggunglah dosa!” seperti pernah dilakukan di hadapan kantor Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) suatu masa dulu tanpa sedikit pun punya sifat malu.

No comments:

Post a Comment