Wednesday, January 23, 2013

CATATAN 24 JANUARI 2013



Menyatukan Bangsa Melayu tak  mampu, mahu menyatukan Hamas-Fatah.

Ini  bukan sebuah lukisan dihasilkan pelukis terkenal, ia  sebuah foto surealis yang berjaya dipotretkan seorang jurugambar berpengalaman. Dua pemimpin negara duduk santai di sebuah bangku panjang. Ketua  negara  yang duduk paling kiri  memeluk seorang kanak-kanak sambil diperhatikan seorang lagi ketua negara disebelahnya dengan senyum lebar.  

Foto itu kemudiannya dimuatkan dalam beberapa suratkhabar pro Umno/BN tanggal 23 Januari 2013 dan mungkin akan diulangsiar untuk tujuan kempan Pilihan Raya Umum 13 nanti, kerana disebalik foto itu tersirat makna yang mendalam dan bisa mengugut hati nurani rakyat Malaysia khususnya orang Melayu yang sifatnya mudah lupa.  

Keterangan foto yang dicatat  ialah;  Perdana Menteri Najib Razak memeluk anak ketua tentera Hamas dimana bapaknya baru saja syahid akibat ledakan  bom tentera Israel, sementara Perdana Menteri Hamas, Ismail Haniyeh  memerhati   disebelahnya.

Di akhbar itu, muka depan, sebuah tulisan besar memetik kata-kata Najib sewaktu lawatan singat ke Gaza “ Jika diperlukan, Malaysia sebagai sahabat rakyat Palestin, sedia membantu menjayakan pelan damai untuk menyatukan Hamas – Fatah” .

Najib ke Gaza antaranya membawa misi  untuk menyatukan perbalahan bertahun-tahun Hamas yang dipimpin Ismail Haniyeh  di jalur Gaza dengan Fatah yang dipimpin  Mahmoud Abbas di Tebing Barat. Perbalahan antara keduanya bukan setakat  perbezaan idologi politik,  bahkan pernah   melibatkan pejuang kedua-dua pihak bertempur menggunakan persenjataan yang sepatutnya dihalakan kepada tentera Zionis Israel.  

Saya termenung membaca berita itu. “ Perbalahan politik antara sesama orang Melayu di Malaysia pun Najib tak dapat selesaikan. Sekarang  mahu  mendamaikan perbalahan Hamas- Fatah”.

Kebetulan suratkhabar itu saya pinjam (sudah lama tak beli) dan saat  memulangkan kembali kepada empunya, saya tunjukkan berita “aneh” itu, kemudian kami sama-sama ketawa.

Namun  dalam   masyarakat Melayu hal demikian  sebenarnya lumrah berlaku.  Seorang bomoh  misalnya,  terkenal seluruh jagat raya, tetapi tak mampu mengubati pesakit di kampungnya sendiri,  akhirnya  bomoh itu mencuba nasib di kampung lain dan berjaya.

No comments:

Post a Comment