Saturday, January 26, 2013

CATATAN 27 JANUARI 2013



Pulau Pinang dan Sheikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi

Sheikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi ulama dan penulis buku terkenal  dunia  Islam zaman ini. Ilmunya sangat luas.  Buku-buku karangannya diterjemahkan ke dalam   pelbagai bahasa termasuk bahasa Melayu. Menjadi rujukan setiap Muslim yang mahu mendalami selok belok hukum-hakam  Islam secara terperinci.

Apa kaitan Yusuf Al-Qaradhawi dengan CATATAN ini?

Suatu hari saya membeli sebuah buku karangan beliau berjudul “Kesederhanaan Dalam Islam- Satu  Penerangan Ringkas dan Penanda Aras” .  Setelah membelek-belek lembaran awal buku setebal 67 halaman surat itu, saya terkejut,    buku yang sangat bernilai itu  diterbitkan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang.  Setelah mengamati lebih teliti, lalu terjumpa tanggalnya bertulis, cetakan pertama, 2010. Bermakna buku itu diterbit oleh Kerajaan Pulau Pinang di bawah Ketua Menteri  Lim Guan Eng dari DAP.

Bukankah DAP anti Islam, mengapa buku sebagus itu diterbitkan? Pertanyaan pertama  menerjah benakku. Bagaiamana sebuah kerajaan yang didakwa Umno sebagai anti Islam bisa menerbitkan buku seumpama itu.

Sudahkah  kerajaan negeri-negeri lain yang ditadbir Umno  menerbitkan  karya besar ulama Islam seperti Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi? Berapa buah buku agama diterbit dan edarkan  untuk umum oleh NGO seperti Perkasa?

Dalam buku lain, berjumpa pula fakta yang tak kurang mengagumkan seputar negeri Pulau Muntiara itu: Peruntukan bagi hal ehwal Islam negeri  pada tahun 2008 ketika MCA/BN memerintah ialah 12.5 juta, dan pada tahun 2011 sewaktu DAP/PR memerintah dinaikkan menjadi 63.21 juta. Aneh sekali, sebuah kerajaan negeri yang dituduh anti Islam bisa menaikkan peruntukan sehingga ke angka itu.


 

No comments:

Post a Comment