Tuesday, September 21, 2010

Sultan Muhammad ke V.


Oleh: Rossem
Pagi itu tanggal 13 September 2010 bersamaan 4 Syawal 1431, hari Isnin, masih dalam mood Aidilfitri. Ketika saya sampai di kantor, beberapa karyawan media sudah ada, sedang ngomrol. Mereka di bawah Unit Penerbitan, dimana saya sendiri sebagai ketuanya. Tampak bersama ialah Pengarah Urusetia Penerangan Negeri. Saya kaget, kenapa pagi itu para karyawan mengenakan pakaian Melayu berwarna hitam siap bersamping. Pakaian istiadat seperti itu tidak dipakai kecuali untuk menghadiri majlis yang terkait dengan perajaan atau istana. Lebih kaget, kenapa saya tidak diberitahu agar mengenakan pakaian yang sama seperti dipakai anak buah saya.

Pakaian saya hari itu adalah pakaian kantor biasa.

“Hari ini ada upacara pemasyhuran Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra menjadi Raja memerintah Kelantan dan jajahan takluknya” Beritahu salah seorang karyawan, yang juga anak buah saya. Bunyinya agak aneh, bagaimana seorang karyawan lebih tahu tentang tugasan semasa daripada ketua unitnya sendiri. Berlakunya hal demikian kerana sang pengarah memberitahu lansung kepada petugas media lewat sms pada sebelah malamnya untuk membuat liputan di istana dipagi hari. Manakala prosedur untuk tugasan yang melibatkan istana ialah dengan memakai pakaiaan Baju Melayu hitam, lengkap bersamping dan bersongkok.

Pemasyhuran dibaca Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat di Balai Rong Seri Istana Balai Besar, kira-kira jam 12.30 tengah hari disusuli dengan laungan takbir “Allah Akhbar” tiga kali. Dengan pemasyhuran itu maka sahlah di sisi undang-undang tubuh Negeri Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra, yang sebelumnya sebagai pemangku raja menjadi sultan bagi negeri Kelantan menggantikan ayanda baginda Sultan Ismail Petra yang gering sejak setahun lalu.

Selanjutnya, selain dari acara pemasyhuran untuk naik tahkta, sebuah sejarah juga telah tercipta. Sebutan “Daulat Tuanku” yang menjadi praktik tradisi kesultanan Melayu sejak zaman kegemilangan Melayu Melaka telah diubah kepada kalimah “Allah Akbar”. Inilah pembaharuan pertama dilakukan baginda sebaik saja dimasyhurkan sebagai sultan. Selepas ini rakyat Kelantan akan menyaksikan lebih banyak lagi pembaharuan yang akan dilakukan yang melibatkan syiar Islam. Tunggulah pengumuman-pengumuman mengenainya nanti; demikian petikan dari sebuah laman web istana.

Perubahan dari “Daulat Tuanku” kepada “ Allah Akbar” menimbulkan tanda tanya ramai orang, apakan disebabkan kerakraban hubungan baginda sultan dengan kepimpinan PAS Kelantan, atau terpengaruh dengan sikap para pendokong PAS yang sinonim dengan takbir menggantikan tepuk tangan di majlis-majlis ceramah parti sehingga Tuanku mengenepikan sebutan Daulat Tuanku. Namun Baginda Sultan telah memberi jawapan yang tegas “Beta kekal berkecuali dari segi politik, beta akan merestui setiap yang baik dari mana-mana pihak”.

Selepas saja dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan, baginda segera berangkat ke Masjid Muhammadi, sujud syukur dan seterusnya solat Asar bersama-sama rakyat jelata. Manakala pada Jumaat berikutnya, Tuanku Muhammad Faris Petra, dengan diiringi Menteri Besar Kelantan, Dato’ Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat, menunaikan solat Jumaat dan solat sunat hajat di masjid yang sama.

Seorang raja yang punya wawasan tinggi, bercita-cita mahu melakukan reformasi
di dalam pemerintahannya dalam setiap aspek telah memulakan langkah dari sekarang. Maka untuk tujuan itu dan sesesuai dengan cita-cita murni baginda justeru baginda perkenan untuk memakai gelaran Sultan Muhammad Ke-V dan akan bersemayam di Istana Negeri.

Seorang teman dari Kuala Lumpur mengirim khidmat pesanan ringkas (sms) kepada saya mengucapkan tahniah kerana mendapat sultan baru yang prihatin kepada rakyat. Selanjutnya dalam sms itu ditambah lagi dengan ungkapan “Tahniah sekali lagi kerana mendapat seorang sultan yang berpendidikan agama” Saya segera meneliti biodata baginda sultan, memang benar baginda pernah belajar di jurusan pengajian Islam di St Cross College dan Oxford Centre (1989 – 1991) selain dari Diplomatic Studies di kolej yang sama.

Jawapan balas saya kepada sms itu ialah; Tuanku seorang raja yang suka mendampingi ulama dan gemar memakai jubah!

Allah Akbar!

1 comment:

  1. لاإله إلاالله الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمٌبِيْنُ

    ReplyDelete