Friday, October 21, 2011

Shah Kirit Kakulal Govindji dai’ gigih


Shah Kirit bin Kakulal Govindji. Aneh sekali nama itu. Seringnya di Malaysia, apabila seseorang memeluk Islam, harus menukar nama ayahnya kepada Abdullah. Namun Shah protes “Tak ketemu pun nas dari al-Quran mahupun Hadith Shahih yang mewajibkan seseorang yang memeluk Islam harus menukarkan nama ayah kepada Abdullah” ujar Shah.

“Saya dilahirkan sebagai seorang Islam, tapi ibubapa saya telah membesarkan saya sebagai seorang Hindu”. Lagi-lagi Shah membikin khalayak kaget. “Anda jangan terkejut dengan ungkapan saya. Bukankah Islam mengajari kita bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan dalam kondisi fitrah Islam, tapi ibubapalah yang mencorakkan mereka menjadi Nasrani, Yahudi, Majusi, Hindu, Buddha mahupun sebagai seorang Free Thinker”. Kata Shah.

Sesekali bicara Shah bersulam humouris. Satu jam terasa sangat singkat. Tutur katanya lancar. Bahasa Melayunya fasih meskipun beliau seorang India.
Pria 40an, asal Kuala Lumpur itu kini menjadi dai sepenuh masa setelah berhenti kerja dengan Saaba Media. Dakwahnya melangkaui perbatasan Malaysia sehingga ke luar negara, antaranya Indonesia, Thailand, Qatar dan lain-lain.

Sepanjang menjadi dai kurang lebih 15 tahun setelah memeluk Islam, pelbagai ragam manusia ditemui. Ada yang senang menerima kebenaran dan sebaliknya. Namun yang paling sukar ialah mengajak keluarga sendiri memeluk Islam. “Saya berusaha sedaya upaya menyakinkan bapa saya yang sudah tua akan kebenaran Islam. Setiapkali berdebat dengan beliau saya menang, bahkan beliau sendiri mengakui akan kebenaran Islam berdasarkan hujah yang saya sampaikan. Namun saya gagal meguasai hati nurani beliau. Ia tetap berkeras tak mahu memeluk Islam. Saya sedar yang memberikan hidayah itu Allah SWT. Saya cuma menyampaikan”.

“Bapa saya akhirnya meninggal dalam agama Hindu. Sebelum meninggal, saya memberitahunya agar berpeganglah kepada agama Hindu yang asal yang mengatakan Tuhan itu satu. Beliau mengatakan; ya!” Ujar Shah.

Sebelum itu, Shah Kirit mengakui, lantaran pernikahan dengan seorang wanita muslim justeru ia memeluk Islam. Saat mula ia menyampaikan hal tersebut kepada karyawan di kantor agama mereka kemudiannya mentertawakan. “ Apa sih. Mahu memeluk Islam kerana perempuan?” tanya mereka sinis.

Shah menjawab “Apakah memeluk Islam kerana perempuan itu menjadi satu kesalahan”. “Tak salah” jawab salah seorang dari mereka dengan sedikit lembut.

“Memeluk Islam kerana mahu menikah tidak salah. Mungkin itu Qada dan Qadar. Allah SWT sudah tentukan seseorang itu mendapat hidayah-Nya lewat pernikahan. Yang menjadi kesalahan ialah sesudah memeluk Islam justeru tidak mahu belajar dan tidak mahu beramal dengan Islam.

Ikut bersalah juga ialah masyarakat Islam yang tidak mahu membimbing atau membantu mualaf.”
“ Non-Muslim memeluk Islam kerana pernikahan justeru ramai. Itu salah umat Islam sendiri kenapa tak mahu berdakwah kepada mereka sehingga bertemu pasangan”. Kata Shah.
Selanjutnya Shah berujaran: Alhamdulillah, hari ini kita sadar bahawa Islam bukanlah milik orang-orang Arab atau Melayu sahaja tapi untuk seluruh umat manusia. Malangnya kita umat Islam hari ini telah lalai dari tanggung-jawab yang diamanahkan Allah SWT kepada kita untuk menyampai dakwah Islam kepada yang belum menerima Hidayah.
Allah SWT mencela golongan seperti ini dalam Surah Al-Baqarah 2:140 “Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan” Nauzubillah, janganlah kita termasuk dalam kelompok ini.
Allah SWT memberikan penghormatan kepada umat Islam di dalam surah Ali Imran 3:110 “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia”
Kita pun senang mendengarkan ayat ini. Namun lupa bahawa setiap penghormatan itu datang bersama tanggung-jawab. Lagi besar penghormatan, maka lagi beratlah tanggung-jawab yang harus dipikul. Tanggung-jawab yang diamanahkan oleh Allah SWT kepada umat Islam yang melayakkan kita di gelar “sebaik-baik umat” juga disebut dalam ayat yang sama; “(Kerana) kamu menyuruh membuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah” . Ini bermakna kita harus menjadi masyarakat amar maaruf nahi munkar, iaitu melakukan dakwah kepada non-Muslim sambil melakukan Islah sesama orang-orang Islam secara serentak.
Allah SWT mengatakan di dalam surah Al-Ikhlas 103:1-3 “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabaran dan berpesan-pesan dengan kebenaran, bermakna melakukan amal maaruf nahi munkar, yakni melakukan dakwah kepada orang-orang bukan Islam sambil melakukan Islah sesama orang-orang Islam. Ayat ini jelas menunjukkan tanggung-jawab melakukan dakwah bukan tugas ustaz, imam atau deptmen Agama saja tapi adalah tanggung-jawab setiap umat Islam.
Di dalam Khutbah terakhir, Rasulullah saw telah bertanya kepada para sahabat. Apakah telah ku sampaikan pesanan Islam? dan para sahabat pun serentak menjawab; Ya Rasulullah! Kau telah sampaikan. Maka Rasulullah saw seterusnya memerintahkan mereka; sesiapa yang hadir di sini, sampaikanlah kepada mereka yang tidak hadir. Para sahabat pun faham akan perintah Rasulullah saw lalu keluar dari negeri Arab menyampaikan dakwah Islamiah. Maka Islam telah pun sampai ke negeri Cina, India, Sepanyol dan seterusnya ke Indonesia, Malaysia. Alhamdulillah, sahabat-sahabat dulu tidak ada sikap macam kita iaitu hanya mahu bercerita tentang Islam sekiranya ada yang bertanya tetapi sebaliknya telah bertebaran kepelbagai pelusuk dunia dalam menyampaikan syiar Islam.
Di dalam Shahih Bukhari jilid 4 hadith 667 diriwayatkan dari Abdullah Ibn Amr bahawa Rasulullah saw telah bersabda “Sampaikanlah walau satu ayat”. Kita tidak perlu dapatkan Phd atau ijazah atau menjadi ustaz / ustazah dalam menyampaikan dakwah Islam. Walaupun kita tahu satu ayat dalam al-Quran, kita boleh menyampaikannya. Sebagai orang Islam, kita tahu lebih dari satu ayat. Sekurang-kurangnya kita tahu ˜La ilaha ilallah”, maka sampaikanlah ia.
Dewasa ini dunia sudah berubah menjadi materialistik. Setiap perkara yang dilakukan mesti ada ganjaran atau keuntungan. Allah SWT mengajak kita berniaga dengan_Nya dalam Surah As-Saff 61:10-11 “Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan hartabenda dan diri kamu”.
Bila berniaga kita harus tahu peratusan keuntungannya. Keuntungan yang dijanjikan oleh Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah 2:261 adalah “Bandingan (derma) orang-orang yang belanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya”. Yakni setiap satu biji benih tumbuh menjadi tujuh ratus biji benih. Didalam bahasa perniagaan, ini adalah keuntungan yang tidak kurang dari 70,000%! Mana ada perniagaan lain di dunia ini yang menjamin 100% pulangan keuntungan sehingga 70,000%?
˜Master key” untuk melakukan dakwah kepada non-Muslim sudah diterangkan dalam Surah Ali Imram 3:64 “Katakanlah (wahai Muhammad): ˜Wahai ahli kitab, marilah kepada satu kalimah yang bersamaan antara kami dan kamu, iaitu kita semua tidak sembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan dengan-Nya suatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah”.
Untuk mencari kalimah-kalimah yang bersamaan antara kita dengan mereka, maka kita hendaklah mengkaji kitab mereka (bukan untuk beriman) untuk mencari ayat-ayat yang menjurus kepada tauhid. Sekiranya diperingkat permulaan kita hanya menggunakan al-Quran dan Hadith sahaja mungkin non-Muslim tidak percaya atau tak yakin kerana mereka belum beriman kepada al-Quran. Sekiaranya kita menggunakan Bible maka orang-orang Kristian terpaksa menerimanya. Berikut adalah beberapa hujah-hujah yang boleh kita gunakan dari Bible terhadap orang-orang Kristian:
My Father is greater than [John 14:28]
My father is greater than all [John 10:29]
…I cast out devil by the spirit of God… [Matthew 12:28]
…I with the finger of God cast out devils… [Luke 11:20]
I can of mine own self do nothing: as I hear, I judge: and my judgment is just; because I
seek not my own will, but the will of the Father which hath sent me. [John 5:30]
…and the word which ye hear is not mine, but the Father which sent me. [John 14:24]
Shama Israelu Adonai Ila Hayno Adonai Ikhad.
Hear, O Israel; The Lord our God is one Lord. [Mark 12:29]
Apabila kita mulakan dakwah kepada orang-orang Hindu, adalah lebih baik sekiranya kita mulakan dengan konsep ketuhanan dalam Islam yang terdapat dalam Surah Al-Ikhlas “ Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah yang Maha Esa; Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; Ia tiada beranak, dan Ia pula tiada diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang setara dengan-Nya”
Selanjutnya, kita bisa diskusikan mengenai ayat-ayat yang ada persamaan didalam kitab-kitab mereka contohnya Veda, Upanishad, Purana, Maha Bharata, Ramayana dan yang paling popular dikalangan orang-orang Hindu adalah Bhagavad Geeta. Berikut adalah beberapa contoh yang boleh kita gunakan:
Those whose intelligence has been stolen by material desires surrender unto demigods and follow the particular rules and regulations of worship according to their own natures. [Bhagavad Gita 7:20]
Ekam evadvitiyam
He is One only without a second [Chandogya Upanishad 6:2:1] 1
Na casya kascij janita na cadhipah.
Of Him there are neither parents nor lord. [Svetasvatara Upanishad 6:9] 2
Na tasya pratima asti
There is no likeness of Him [Svetasvatara Upanishad 4:19] 3
Na samdrse tisthati rupam asya, na caksusa pasyati kas canainam.
His form is not to be seen, no one sees Him with the eye.
[Svetasvatara Upanishad 4:20] 4
Na tasya pratima asti
There is no image of Him [Yajurveda 32:3] 5
Shudhama poapvidham
He is bodiless and pure [Yajurveda 40:8] 6
Andhatama pravishanti ye asambhuti mupaste
They enter darkness, those who worship the natural elements (Air, water, fire, etc.).

They sink deeper in darkness, those who worship sambhuti (created things; table, chair, idol etc.). [Yajurveda 40:9] 7
Brahma Sutra of Hinduism:
Ekam Brahm, dvitiya naste neh na naste Kinchan
There is only one God, not the second;
Not at all, not at all, not in the least bit.

Namun, saat kita menyampaikan dakwah kepada nom-Muslim, paling penting ialah mengambil kira nasihat yang diberikan oleh Allah SWT di dalam Surah An-Nahl 16:125 “ Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik”.

Adakah kita menggunakan hikmat kebijaksanaan dan menasihatkan yang baik dan lemah lembut saat menyampaikan dakwah Islamiah kepada non -Muslim? Jarang sekali. Seringnya bila ada orang bertanya mengenai Islam, jawaban yang lazim diberikan adalah; Dalam Islam kita mesti solat lima kali sehari, Bulan Ramadhan mesti puasa satu bulan dari pagi sampai senja, tak bisa makan atau minum, mesti bayar zakat, tidak boleh makan babi, minum arak, harus potong anunya bagi lelaki (kitan), pergi masjid harus pakai songkok, kopiah dan kain sarung, kalau pergi solat hari raya mesti pakai baju Melayu (seolah-olah solat itu tidak sah tanpa memakai baju Melayu!) dan bermacam-macam lagi.

Kata Shah lagi “ saya perhatikan bahawa kita sebenarnya lebih banyak meMelayukan seseorang daripada mengIslamkannnya. Kita memberikan gambaran seolah-olah Islam ini satu agama yang sangat menyusahkan umatnya”.

“Seharusnya, pada langkah pertama kita jangan terlalu tekankan soal fikah (halal dan haram). Yang harus diutamakan adalah tauhid, apabila iman seseorang mualaf itu sudah mantap barulah kita sampaikan bab fikah secara beransur-ansur ikut kemampuan individu. Bila iman sudah kukuh di hati, seseorang itu akan mengerjakan perintah Allah tanpa perlu disuruh, InsyaAllah”. Kata Shah.

“Marilah kita laksanakan tanggung-jawab yang diamanahkan Allah SWT yakni menyampaikan dakwah kepada non-Muslim. Jangan lagi memberikan alasan. Ingatlah Firman Allah dalam Surah At-Taubah 9:24 “Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, – (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-oramg yang fasik (derhaka)”.
Alasan-alasan sering kita degar diucapkan oleh mereka yang tak mahu atau sengaja menangguh-nangguhkan kerja dakwah ialah:

1. Tunggulah saya pandai “ sampai bila-bila pun kita tidak akan pandai sekiranya kita tidak cuba dari sekarang. Sampaikanlah walau satu ayat.

2. Negara kita negara majmuk, sensitif untuk melakukan dakwah – di zaman Nabi Muhammad s.a.w. terdapat tidak kurang dari 360 suku kaum. Hal ini tidak sedikit pun menghalang Rasulullah saw dari menyampaikan da’wah kepada kaum Musyirikin ketika itu, malahan baginda telah berjaya menyatu padukan semua kaum dibawah panji Islam!

3. Agama ini urusan peribadi, jangan masuk campur urusan orang lain “ Dalam Islam menjadi tanggung-jawab setiapMuslim mencampuri urusan orang lain apabila ia melibatkan soal akidah, amal maaruf nahi munkar.

Selanjutnya Shah Kirit memeberi sketsa, bayangkanlah suatu hari, anda berwisata bersama keluarga di sebuah pergunungan. Bila sampai ke puncak yang paling tinggi, kita pun menghamparkan tikar dan mula menjamu selera bersama-sama dengan keluarga.
Saat itu, tanpa diduga, anak kita berusia dua tahun berlari-lari sampai ke hujung tebing; didepannya terdapat jurang yang amat dalam. Anda sebagai ibu bapa tentu cemas bukan? Di sebelah anak kita berdiri seorang lelaki gagah. Tapi lelaki itu tidak cuba menghulurkan tangannya untuk menyelamatkan anak kita, walhal ia upaya.
Akhirnya anak kita terjatuh ke dalam gaung dan mati. Kepada lelaki itu wajarkah kita mengucapkan terima kasih kerana tidak mencampuri urusan orang lain? Tentu tidak!. Sebaliknya kita akan menyalahkan lelaki itu kerana tak mahu menolong anak kita, dengan mengatakan lelaki itu seorang yang kejam.

Tahukah anda, sebenarnya orang Islamlah yang memegang watak lelaki kejam tadi. Kita banyak kenalan dari kalangan non-Muslim di sekitar kita, tapi kita tak pernah membuka mulut untuk menyampaikan mesej Islam. Kita biarkan sahaja mereka mati dalam kondisi kafir. Di akhirat nanti mereka akan mengadu kepada Allah SWT. Dan menarik kita sama-sama masuk neraka, nauzubillah. Apakah alasan yang akan kita berikan pada Allah SWT ketika itu?

5 comments:

  1. Bismillah.... Assalam.....Wbt.

    Jutn tksh ya Yg Brbhg tuan Haji Shah Sirkit. Sgl yg tlh tuan nyatkn di sini, bgitu Brmkna skli dn sgt mmberi kesn kpd hti dn prsn sy... Sy bnr2 Insaf dn berasa Brtgggjw utk Menyebarkn Agama Islam Yg Sgt Mulia ini dgn cr sndiri meskipun sy buknlh seorg yg sgt Arif dlm bidang Agama namun tdk bnyk sedikit dgn Ilmu yg ada msh mampu utk melakuknnya....InsyaAllah....Aamiin.... Sememangnya mnjd tgggjwb kita sbg Muslim utk mmbntu Non Muslim agar mrk Mati dlm Islam dn Iman....Aamiin...
    Tdk salah sekiranya sbg Muslim kita Berdoa Sama ada dlm Solat atau luar Solat utk Allah Swt mmberikn Petunjuk serta HidayahNya kpd Kaum Non muslim Yg ikhlas, agar mrk Mati Dlm Islam dn Iman....Aamiin....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...
    Macamana nak berhubung dengan ustaz shah kirit nie ye?

    ReplyDelete
  3. Mau mendapatkan pelayanan yang baik dan ramah???

    Modal Kecil bisa mendapatkan hasil yg luar biasa...

    Untuk yang lagi galau, yang lagi bosan tidak tahu mau ngapain, tenang,,sekarang ada 288betting.com yang akan menghibur kalian sekaligus mengisi hari-hari kalian dengan games" online yang pastinya tidak akan mengecewakan kalian deh...dan tentu nya juga masih banyak lagi bonus tiap bulan nya buruannn,,,,yuk ikutan gabung bersama 288betting.com

    Tersedia berbagai game di dalamnya :
    * Sportsbook
    * Kasino
    * Togel
    * Poker
    * Number Games
    * Slots

    Kunjungi Situs Kami !!
    Dapatkan Bonus Rollingan TO Sebesar 0,5% / Hari
    Bonus Referral Sebesar 20% Seumur Hidup
    dengan minimal deposit hanya Rp. 20.000 dan minimal withdraw Rp. 50.000

    Info lebih lanjut silahkan hubungi CS 24/7 melalui :
    * Livechat
    * Whatsapp : +855888278896
    * Facebook : Stefanie Huang

    Salam Sukses 288betting.com

    SITUS JUDI ONLINE TERPERCAYA DAN TERLENGKAP DENGAN PELAYANAN CS YANG RAMAH

    ReplyDelete
  4. Semoga Allah mengampunkan dosa kita semua.

    ReplyDelete