Tuesday, October 4, 2011

Hudud menurut non-Muslim


Oleh:Rossem
Isu hudud antara isu paling panas sekarang dan mengundang ramai individu untuk memberi pandangan dan komentar. Tak ketinggalan dari kalangan non-Muslim seperti Alvaro Victor, seorang pelajar IPTA jurusan perubatan di Kuala Lumpur. Penganut Kristian asal Sabah ini menulis melalui facebooknya secara jujur dan berani.

Katanya “ Hukum hudud dan qisas hanya melibatkan penganut Islam, non-Muslim tidak terlibat, keculi mereka memilih untuk terlibat. Dalam kalangan Muslim juga mereka yang hanya dewasa dan sempurna akal saja terlibat, sementara kanak-kanak dan pesakit mental tidak terlibat. Itu pun hanya melibatkan beberapa perkara iaitu mencuri, merompak, menyamun, berzina, menuduh orang berzina, minum arak, murtad, membunuh (qisas)”.

Hukum hudud semestinya digunapakai dalam perundangan mana-mana negara Islam, persekitaran masa dan zaman mesti diselaraskan dengan hukum hudud, bukan hukum hudud yang diselaraskan dengan peredaran zaman.

Hukum yang diciptakan oleh Allah SWT tidak boleh diubah, kita ambil contoh kerajaan Malaysia dengan menepikan hukum hudud dengan alasan tidak sesuai dilaksanakan dalam masyarakat majmuk, itu pendapat salah. Adalah menjadi kemestian setiap negara Islam mengamalkan undang-undang Islam.

Hukum yang diciptakan Allah SWT sudah semestinya baik untuk hamba-Nya. Al-Quran dan hadis Nabi saw sesuai sepanjang zaman, Kalau ada yang mengatakan hudud belum sesuai, maka itu bermakna munafik dan terkeluar Islam sebagai agamanya. Demikian tegas Alvaro Victor.

Dalam hal yang sama, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi Kerajaan Kelantan, YB Dr Mohamed Fadzli bin Dato’ Hassan menegaskan bahawa dua golongan yang tidak perlu takut kepada hudud. Pertama non-Muslim, kerana pelaksanaan hudud ini kepada orang Islam. Yang kedua adalah orang yang tidak mempunyai niat untuk melakukan jenayah hudud, kerana hudud adalah hukuman bagi para penjenah berat sahaja (melampui batas).

Bagi masyarakat Islam, hudud adalah hukum dari Allah SWT. Tidak boleh soal, sama ada kita boleh melaksanakannya atau tidak. Apa yang boleh kita bincangkan adalah bagaimana cara untuk melaksanakannya.

Dalam konteks Kelantan, sebelum Enakmen Hudud Kelantan diluluskan, ia telah dibincang dan dimaklumkan pada rakyat. Manakala penggubalannya dilakukan para pakar dalam dan luar Kelantan juga dari Universiti tempatan dan luar negara.

No comments:

Post a Comment