Wednesday, January 16, 2013

CATATAN 17 JANUARI 2013

Istana Panda RM26 juta?

Sore 16 Januari sedikit terganggu! Kemacetan bukan hanya disebabkan  mobil banyak di jalanan,  terlalu banyak lampu syarat dipasang  setiap simpang jalan juga menyebabkan gendala berat.

Sambil mengemudi mobil, mendengar radio. Praktik demikian sebenarnya jarang ku lakukan,  aku lebih senang mengemudi dalam situwasi senyap jauh daripada bising suara muzik, nyanyian, omongan DJ dan sebagainya. Tetapi sore itu, entah mengapa tanganku gatal menekan baton  dan radio berbunyi.

Berita sore berkumandang, disampaikan seorang pembaca berita  wanita dengan lancar.
  Kerajaan China bersetuju meminjamkan sepasang  Panda kepada Malaysia dan untuk sementara Panda itu akan ditempatkan di Zoo Negara. Kos pembinaan istana Panda RM26 juta”.

Terkejut mendengar angka sebesar itu sehingga tak terpandang lopak sebesar bola di tengah-tengah jalanraya yang banyak mengalami kerosakan akibat ditengelami banjir baru-baru ini,  masih belum dibaiki, aspal belum diturap, nasib baik rem mobil tak bengkok. 

Setelah melewati jalan raya yang agak baik, ingatanku kepada seorang  teman lama  menerjah secara tiba-tiba. Abang Li, usianya hampir 60 tahun, anak lapan orang, tapi masih belum punya rumah sendiri,  menyewa dari muda sampai tua. Yang paling menyedihkan, Kak Limah, tinggal di gobok buruk bersama tujuh anak-anaknya selepas kematian suami tiga tahun lalu. Rumah yang tak seperti rumah itu mencacatkan pandangan turis yang menyangka Malaysia sebuah negara kaya dan makmur.

Dan ramai lagi rakyat Malaysia yang senasib  Abang Li dan Kak Limah yang perlu dibantu segera. Tiba-tiba seorang menteri kabinet kerajaan Malaysia dengan bangga mengumumkan akan membina istana panda berharga RM26 juta. Rakyat mana yang tak terkedu!








No comments:

Post a Comment