Tuesday, January 22, 2013

CATATAN 18 JANUARI 2013



Awas cara berkempen membahagi gula-gula getah

Sejarah sentiasa   releven dengan semua zaman!  Anjang,  Orang Asli dari Gua Musang yang tinggal jauh di pendalaman, suatu hari ketika pilihan raya kecil DUN Galas, didatangi tukang kempen Umno.

“Pakcik Anjang, buat apa pakcik undi Bulan Purnama, parti itu tak mampu menghadirkan pembangunan untuk negeri kita. Hanya Dacing yang boleh  menolong rakyat dengan menyediakan pasarana  untuk kemudahan rakyat”. Kata si tukang kempen.

“Nak tanya Pakcik Anjang, hospital, klinik, sekolah, jalanraya siapa bina?”

“Kerajaan Pusat.” Jawab Anjang.

“Ya. Pakcik Anjang sendiri telah  membenarkan kata-kata saya tadi. Kerajaan Pusatlah yang menyediakan  pembangunan  kepada negeri ini bukannya Kerajaan Negeri. Oleh itu sebagai  membalas jasa-jasanya, Pakcik harus mmemangkah Dacing” kata tukang kempen Umno.

Si tukang kempen pun beredar, hatinya puas dapat mempengaruhi  Anjang dan  yakin Anjang dan keluarganya menukar Bulan Purnama kepada Dacing. Galas akhirnya jatuh ke tangan Dacing.

Setahun selepas itu, kebetulan si tukang kempen tadi bertemu saya dan menceritakan uslub kempen itu. Saya marah kepadanya kerana membohongi pengundi kerana  urusan membangun klinik, hospital, sekolah, jalanraya adalah tanggungjawab Pusat, bukan Kerajaan Negeri.

“Saya pun tahu, tapi inilah kebijaksanaan berkempen”.  Katanya sambil ketawa.



No comments:

Post a Comment