Wednesday, January 16, 2013

CATATAN 16 JANUARI 2013


Kisah Zaid Tandang sebagai renungan

Tertarik dengan kisah perjalanan  hidup Robby Tandang, berdarah Iban-Cina, asal Miri, Sarawak, daripada penganut Kristian akhirnya menjadi seorang Muslim  dalam usia muda dengan nama Islamnya   Muhamad Zaid Tandang. Beliau pernah bertugas dengan TV AL-Hijrah mengendalikan segmen Muaalaf, sudah   melepaskan jawatan dan menjadi pendakwah bebas. Pada Perhimpuan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Kedah, di Alor Setar, 2012, beliau diberi penghormatan  menyampaikan ucapan di pentas PAS sebaris dengan pemimpin-pemimpin PAS lain. Penyampiannya mantap sekali.

Menurut ceritanya, beliau tertarik dengan Islam setelah menemui  kalimah Allah yang ditulis didalam Bible  bahasa Melayu yang diterbitkan di negerinya Sarawak. Dari situ ia mengkaji nama Allah yang dicatat dalam Bible dengan nama Allah yang terdapat dalam al-Quran, dan akhirnya mendapati Allah yang disebut dalam al-Quran itu adalah Allah Yang Tunggal, tidak beranak dan tidak diperanakkan.

Kemudian kelmarin (15 Januari 2013) saya menemui tulisan beliau  yang dimuat dalam fecebook tentang nama Allah menurut Bible bahasa Melayu. Ini komentar beliau “ Allah itu adalah Tuhan sekalian alam... termasuk Tuhan kepada nabi Ibrahim... Tuhan nabi Musa, Tuhan Nabi Daud dan Tuhan Nabi Isa a.s ( Jesus Christ) menurut Bible ..... Dan Jesus itu tiada lain hanyalah pesuruh Allah menurut Bible juga... (Bible Bahasa Melayu).

Apakah juga nanti kita tidak membenarkan pihak lain menyebut nama nabi Ibrahim, Ishak, Ya’kub, Daud dan lain-lain disebabkan  nama-nama nabi itu juga terdapat dalam Bible bahasa Melayu atau Inggeris.
Sebenarnya, Jika akidah generasi kita mantap, tak mungkin  boleh keliru antara ajaran Islam dan Kristian. Pasti  mereka tahu beza antara ajaran yang menyebut tuhan bapa, tuhan anak dan ruhul qudus dengan akidah Islam yang anti-syirik, hanya disebabkan adanya sebutan Allah!

1 comment:

  1. Assalamulaikum.. Semalam sempat bersama-sama dengan saudara Roby buat pertama kalinya di rumah panjang Iban di Sibuti. Dapat bertutur dengan bahasa Iban, Cina, Arab dengan fasih. Sewaktu tiba masa untuk saudara Roby memberi ucapan, semua hadirin diam. Dia diberi keizzahan oleh ALLAH melalui riak wajahnya yang penuh sirna dan tegas dalam pertuturannya..

    Subhanallah.. Bila sesetengah daripada orang Islam masih berkira-kira memilih perjuangan Islam, ALLAH telah menggerakkan hati nonmuslim untuk membantu gerakan Islam.. semoga mereka diberi hidayah..

    ReplyDelete