Tuesday, January 22, 2013

CATATAN 20 JANUARI 2013



Pak Pandir dan Pak Mahatir

Penglipurlara Melayu tak lengkap kalau tidak ada sosok bernama Pak Pandir dalam penceritaannya. Suatu hari anak Pak Pandir dan Mak Andir berusia setahun meninggal dunia. Pemergian anak yang disayangi  itu terasa seperti sebuah batu besar terhempas menimpanya kerana itulah satu-satu anak mereka  setelah menikah dengan Mak Andir kurang lebih tiga tahun. Kesedihan dialaminya bagaikan  dunia ini gelap gelita.

Olehkerana miskin Pak Pandir tak upaya mengkapankan anaknya dengan kain putih seperti orang lain, sebagai ganti dibungkus jenazah anaknya dengan upih pinang.  Pak Pandir mengendong jenazah anaknya ke kuburan, ketika  dalam perjalanan tali pengikat terlerai, mayat terjatuh.  Pak Pandir terus  mengebumikan upih pinang,   tanpa mengetahui mayat anaknya tiada  di dalam.

Setelah selesai urusan pengebumian,  Pak Pandir  pulang ke rumah, di tengah jalan, ia berjumpa  mayat bayi. “Bukan anak aku saja mati, anak orang juga mati” bisik Pak Pandir. Hatinya sedikit terubat kerana  dalam menghadapi musibah kematian anaknya  yang tersayang rupanya ia tidak keseorangan.   

Itu kisah Pak Pandir di zaman dahulu kala, bagaimana pula kisah Pak Mahatir?

Suatu hari,  awal Januari 2013 yang lalu,  setelah diasak bertubi-tubi oleh  kelompok oposisi terkait dengan memberi taraf kerakyatan Malaysia kepada warga asing semasa menjadi menteri perdana, Pak Mahatir berkata “Bukan saya saja bagi kerakyatan kepada warga asing (di Sabah), Tunku beri satu juta kerakyatan di Semenanjung”

Jawapan itu mengingatkan kita kepada cerita penglipurlara Melayu, Pak Pandir yang dikisahkan tadi.  “Bukan anak aku saja mati, anak orang juga mati”.

No comments:

Post a Comment