Friday, March 1, 2013

CATATAN 20 FEBRUARI 2013



Seperti apa politik Malaysia hari ini?

Di pinggir kota itu dibangun sebuah pasar ikan yang  besar untuk kemudahan warga  membeli ikan dan keperluan dapur. Maka pelbagai jenis ikan dijual. Hiruk pikuk penjual dan pembeli membentuk menjadi   sebuah irama muzik sumbang mengetuk gendang telingga sehingga ada ketikanya amat menyakitkan. Tapi, itulah realiti sebuah nyanyian  pasar ikan terutama di kota-kota besar.  

Di pasar ikan yang lembab dan henyir itu, dengan posisi gerai bersentuhan antara satu sama lain sehingga puluhan gerai membentuk menjadi deretan panjang yang rapi, penjual mempromosi ikan-ikan  mereka  kepada setiap orang lalu lalang,  dengan  mendakwa; ikan mereka  adalah yang terbaik dan segar. Ketika mempromosi itu tidak  pernah terjadi sang penjual memburuk-burukkan ikan peniaga  lain. Itu kehebatan si penjual ikan yang tidak dimiliki politikus di Malaysia.

Menyambung lagi tentang pasar ikan. Di negeri Kelantan (Malaysia)  terdapat dua pasar ikan dengan dua jenis ikan yang berbeza. Majoriti  rakyat negeri itu memilih  ikan segar dari Tok Bali yang baru diturunkan daripada kapal nelayan yang mendarat di pelabuhan Tok Bali  setiap hari. Dan satu lagi ikan lama yang datang dari negara tetangga, tetapi disapu bedak dan gincu sehingga tampak segar bugar seperti baru naik ke darat. Rasanya amat tidak enak.

Dan segelintir warga ada yang tertipu, terbeli ikan lama disebabkan terpengaruh dengan  wajahnya yang tampak baru dan segar, promosi yang  hebat serta  canggih, lewat televisyen, suratkhabar,  sedangkan isinya bila menyentuh lidah terasa loya dan nak termuntah!

No comments:

Post a Comment