Friday, March 1, 2013

CATATAN 2 MAC 2013



Kepada kesasteria yang gugur, bunga dan wangian ditabur di pusara
 Sejumlah orang membawa statemen, setiap orang berbeda  menurut ilmu dan pengetahuan. Masing-masing menurut persepsi semata. Dari pemerintah belum ada kata pasti. Kepada kesastria Polis Diraja Malaysia yang gugur (2 orang)  kita taburi bunga-bunga dan wangian di dada pusara diiringi sebaris doa di malam syahdu, mohon ruhnya di bersama para syuhadah.

20 tahun berlalu, masih segar dalam ingatan, ketika seragamku sama warna dengan kesastria yang gugur di Desa Tanduo, Lahad Datu, ketika aku juga punya senapang seperti mereka. Saat berdepan dengan petualang negara seperti itu, hanya satu difikirkan; menembak atau ditembak. Lalu  memilih menembak,  kerana jika tidak menembak, musuh akan menembak. Kita diajar,  dahulukan keselamatan  diri sendiri dan teman-teman sepasukan  ketimbang yang lain.
Saya tak tahu, dalam insiden di Lahad Datu, siapa yang dulu menembak,  polis atau petualang?. Biarlah soalan itu dijawab mereka yang terlibat.
 Setiap tragedi atau kejadian, lebih-lebih lagi kasus Tentera Kesultanan Sulu menawan Desa Tanduo yang sangat  aneh ini,  pasti jawapan-jawapan aneh juga akan dihidangkan kepada umum setelah  team penyiasat selesai membuat siasatan nanti.
Akhiri  dengan memetik sepotong ayat dari teman saya M. Jusoff  Taib dari facebook beliau “ Saya berdoa agar jangan pula muncul Darurat Sabah menjelang PRU13 angkara ceroboh Sultan Sulu. Semoga peristiwa ini tak menjelmakan sebagai alat politik. Semoga begitu ya Allah !”

No comments:

Post a Comment