Friday, March 1, 2013

CATATAN 23 FEBRUARI 2013



Ketua-ketua pejabat  satu pengalaman masakini

Sepanjang  berkerja dengan jabatan pemerintah pusat, negeri  dan swasta kurang lebih  40 tahun tak kurang 25  kali bertukar boss. Ada boss yang perpisahannya  iringi dengan isak tangis kerana akan kehilangan seorang yang baik akhlak, warak,  bijaksana mengurus kantor dan  berkebajikan kepada setiap karyawannya. Ada boss yang diiringi perpisahannya  dengan senyum melebar, pertukarannya  ibarat terlucut satu tali dari tali-tali bala yang menyakitkan. 

Daripada urutan 25 boss itu, ada antaranya hanya  memegang jawatan kepala kantor selama  tiga bulan, kemudian ditukarkan ke jabatan lain, ada  yang   bertahan sehingga   lima tahun atau lebih. Seringnya yang bagus  tak kekal lama.

Boss-boss itu berbeda cara dan kaedah pengurusan yang diterapkan.  Sementara personal perangai juga tak sama. Ada yang personal perangainya jelek, tapi berkebajikan kepada karyawan. Dan ada boss yang bagus akhlaknya, setiap tuturkatanya bersulam motovasi dan nasihat agama. Ketakwaanya dapat dinilai daripada setiap sudut penampilan diri dan cara kerjabuatnya. Tapi tak ramai. Namun aura keberkatan sentiasa menyinar di ufuk masa.

Kalau ditanya para karyawan, anda memilih siapa dari dua  contoh  itu? Barangkali ada yang memilih boss yang berperangai jelek, kerana menurutnya, disebalik kejelekan itu ia  memiliki sifat berkebajikan kepada karyawaan. Kerana bagi karyawaan personal perangai bossnya itu adalah urusan personal mereka, yang diinginkan ialah sifat kebajikannya, tak lokek berbelanja.

Sementara yang memilih contoh kedua juga ramai.  Kecuali bagi karyawan yang tak suka mendekatkan diri kepada Allah.

Demikian juga memilih “boss”  Malaysia pada PRU13 ini. Contoh-contoh  itu bisa saja diambil manfaat!




No comments:

Post a Comment