Tuesday, March 12, 2013

CATATAN 10 MAC 2013



Kepada-Mu kami memohon
Seldadu seragam hijau, bertopi besi  itu turun dari kereta berperisai yang diparkir di bawah pohon asam  celagi di sebuah desa terpelusuk. Dengan wajah bengis dan senapang terhunus mereka berjalan maju ke arah rumah-rumah warga yang kumuh. Ada ketikanya berhenti dan berlindung di sebalik pohon kelapa yang banyak terdapat di situ  sambil memerhati kiri dan kanan. Warga desa yang melihat situasi itu dari luang-lubang dinding rumah yang bina dari papan dan buluh menjadi gementar, anak-anak kecil memeluk ibu-ibu mereka dengan teriak tangis. Anak-anak itu belum bisa memahami; “politik” apa sekeras itu terjadi di wilayahnya.

Seldadu besepatu  memasuki rumah warga, mencari pemuda-pemuda,  kemudian mengheret mereka yang disyaki keluar  rumah tanpa belas kesihan di depan ibu bapa mereka yang memerhati dengan linangan air mata. Pemuda itu ditolak dengan kasar ke dalam lori tentera, kemudian dibawa pergi dan sejak itu hilang tanpa khabar berita.

Itu berlaku di Selatan Thailand!  Sejak krisis antara umat Islam yang membentuk majoriti di Selatan  Thai dengan pemerintah Bangkok pecah 6 tahun lalu  ribuan umat Islam diambil secara tangkap rambang dan dibawa pergi. Nasib mereka kemudiannya tak diketahui.

Di  penjuru negara Malaysia tercinta, bunga -bunga  adegan seperti tu mula  berkembang.  Maka kepada Allah kita memohon; damaikanlah negeri kami, sejukkanlah hati-hati ummah yang bertelingkah ini  sesejuk hembusan angin  puncak Kinabalu. Amim

No comments:

Post a Comment