Wednesday, March 20, 2013

CATATAN 18 MAC 2013

Riwayat janji tak tertunai

Janji diingati sampai mati! Sekitar tahun 1980an, sewaktu bekerja di Kuala Lumpur, saya tinggal di sebuah pangsapuri (flat) milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berhampiran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Jalan San peng, dengan kadar sewa amat berpatutan.

Kawasan parlimennya Bukit Bintang, Lee Lam Thay dari DAP, menjadi Ahli Parlimen sehi...ngga beberapa penggal. Selama tinggal di flat itu dua kali menghadapi pilihan raya umum. Setiap kali Umno/BN menjalankan kempen untuk memenangkan calon BN dari MCA mereka menampalkan poster berukuran A3 pada dinding flat berhampiran lif untuk memberitahu penghuni “Flat ini akan dijual kepada penyewa, bayaran pendahuluan ditolak daripada sewa”. Siap dengan cop mohor Umno kawasan itu. Dua kali dilakukan dengan kaedah yang sama.

Penghuni melihat pemberitahuan itu dengan senyum lebar. Ada yang menghitung berapa jumlah wang sewa yang sudah dibayar, kerana sebahagiannya sudah menduduki flat itu bertahun-tahun.

Pilihan raya umum pun berlalu. Umno/BN menang besar dan terus memerintah Malaysia. Kertas berwarna putih yang ditampal pada dinding flat kumuh itu ditanggal orang, barangkali dilakukan diwaktu malam saat penghuni nyeyak tidur. Kertas itu ghaib bersama ghaibnya khabar berita tentang tawaran penjualan flat. Ada penyewa geram bertanyakan pihak DBKL, namun jawapan dari pegawai DBKL “Kami tak tahu menahu, dan tak berhajat untuk menjual”.

Demikian riwayat janji yang tak tertunai. Sekarang gerombolan ini datang lagi berjanji dan sasaran mereka kini orang-orang kampung.
Lihat Selengkapnya


No comments:

Post a Comment