Friday, March 1, 2013

CATATAN 1 MAC 2013.



BR1M mesin cuci  otak orang kampung
 Kelmarin 28 Februari! Jangan  sesiapa  menulis  hari ini tanggal 29 Februari  lebih-lebih lagi petugas di kantor pendaftaran kelahiran, kematian, membaharui cukai jalan kerana akan  ditertawakan orang,  malah menyusahkan mereka yang terkait   dikemudian hari.  Tanggal  29 Februari tak wujud  dalam kalendar Masehi.  

Kelmarin, salah seorang kakakku yang mengalami stroke kurang lebih 20 tahun harus keluar rumah sekitar 4 kilometer dengan mobil.  Pergerakannya amat lemah, terpaksa dibantu. Dengan usianya hampir 80 tahun dan sakit-sakit  seharusnya  BR1M yang diperuntukkan kepadanya diserahkan saja di rumah, tak perlu bersusah-susah mengambilnya di tempat  seperti diarahkan. Namun olehkerana ada tujuan tertentu, pihak yang mahu menolong rakyat,  keberatan berbuat demikian. 

Tiba di lokasi sekitar jam 9 pagi. Warga miskin sudah ramai menunggu dan  sebahagian beratur untuk melengkapkan fasa  pertama.  Memasuki  fasa kedua, para penerima tanpa mengira orang tua yang sakit atau  uzur diarah duduk di kerusi yang disediakan untuk mendengar ceramah politik. Air kotak / mineral dengan sedikit kuih dibahagi-bahagikan sebagai pengalas perut dan peghilang dahaga.

Kakakku yang uzur tampak gelisah dan ramai lagi warga miskin sepertinya turut resah gelisah. Sementara penceramah  membakar minda, mencuci otak  penerima BR1M dengan argumentasi kelas kampungan sesuai dengan khalayaknya orang kampung. Kadang-kadang  nadanya keras seperti hero jahat filem-filem Melayu zaman dulu, terutama ketika menjelek-jelekkan Tok Guru Nik Aziz dan ada ketikanya lembut merayu  seperti pengantin baru di malam pertama.

Untuk tidak meletihkan orang miskin dan uzur, disarankan pemerintah Malaysia yang bijaksana lagi budiman (jika benar-benar ikhlas)  mencontohi   Almarhum Muammar Gaddafi mengagihkan  “BR1M” setiap bulan kepada setiap rakyat Libya langsung  lewat akaun bank.  Yang belum buka, diminta membuka segera akaun di bank yang ditetapkan.

No comments:

Post a Comment