Friday, March 1, 2013

CATATAN 24 FEBRUARI 2013



 Belajar dari Mullah Nasaruddin untuk memahami kata berkias TG Nik Aziz
 Suatu hari, beberapa abad yang silam di Kota Basrah, mullah Nasarudin memberi kuliah di lapangan “Kita harus bersyukur kepada Allah, kerana memberikan kematian  pada akhir hidup kita, bukannya pada awal hidup kita”. Pemuka-pemuka negara pun bingung dengan ungkapan itu, sehingga menuduhnya sesat, kecuali murid-muridnya yang memahami bahasa gurunya adalah sebuah nukilan tajam yang amat dalam maknanya.

Dalam kisah  yang lain; Nasaruddin dalam satu perjalanan jauh, singgah disebuah sungai dan berwudud. Salah seorang lelaki yang berdiri di situ bertanya, ke arah mana nanti kamu bersolat?. Jawap Nasarudin “ke arah pakaianku, agar tidak dicuri”. Jawapan itu rupanya tersebar seluruh kota dan desa; sekali lagi musuh-musuh Mullah mengeksplotasi kata-kata itu dengan menuduhnya sesat.

Kelmarin (20 Februari 2013) berlaku lagi, lokasinya berbeda, bukan di tanah Arab tapi di Kelantan, Malaysia.  Penuturnya   bukan Nasaruddin, tetapi Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat “Kalau mahu panggil ayam, tabur hampas kelapa atau padi, kalau mahu panggil lembu sediakan  jerami padi atau rumput, kalau panggil orang sediakan wang RM10 atau RM50 orang akan datang mengambilnya”  Kata Mursyidul Am PAS itu.

Kata-kata Tok Guru telah diputarbelitkan! Tok Guru dituduh mengeluarkan ucapan mengatakan penerima BR1M seperti binatang. Lalu kutukan pun seperti guruh di langit, dari Perdana Menteri, pemuka-pemuka negara, bloggers, facebookers  lewat televisyen,  suratkhabar, blog.

Memetik kata-kata pendakwah terkenal, Ustaz Azhar Idrus “ Sebenarnya apa yang kita dengar dalam video klip bukan Tok Guru kata penerima BR1M seperti haiwan, cuma Tok Guru kata orang yang memberikan BR1M itulah cuba menjadikan orang yang menerima seperti haiwan”.

Justeru, Umat Islam dari kelompok tertentu  disaran banyak membaca buku-buku kisah Mullah Nasaruddin agar dapat membedakan antara  kata berkias  dengan kata langsung!




No comments:

Post a Comment