Monday, February 18, 2013

CATATAN 19 FEBRUARI 2013

Lagi-lagi isu kalimah Allah
Suatu hari dalam tahun 2012, ketika berkereta bersama Speaker DUN Kelantan melewati jalan raya dari Kota Kinabalu ke Kota Belud, di pinggir-pinggir kota, di kawasan penempatan warga dan kawasan perkebunan dibangun megah gereja-gereja atau rumah doa pelbagai ukuran, ada besar dan ada bersize kecil. Yang kecil sebahagiannya  diperbuat daripada kayu sepertimana  musolla umat Islam di Semenanjung. Jika gereja itu terlindung dari pandangan pengguna jalan raya, papan tanda berbahasa Malaysia didirikan di simpang  jalan ke gereja untuk memudahkan mencari rumah ibadat Kristian itu.

Dari atas mobil, dari Kota Kinabalu ke Kota Belud  terpandang sebelah kiri jalan sebuah gereja yang mengabadikan kalimah Allah pada dindingnya yang berwarna kuning susu. Menarik sekali, seperti lukisan mural yang terdapat di sekolah-sekolah. Imej itu tampak dengan jelas!

Lalu, hati nurani  bertanya; Siapa yang memerintah negeri Sabah, PAS atau Umno?   Pertanyaan  demikian didorong lantaran  di Semenanjung Umno menghentam PAS habis-habiasan septuar isu kalimah Allah bagi menggantikan God dalam Bible bagi penganut Kristian. Tukang-tukang ceramah Umno masuk ke kampung-kampung memberitahu warga, PAS telah mengkhianati Islam kerana membenarkan kalimah Allah digunakan penganut agama lain, oleh itu haram umat Islam  mengundi PAS.
Realitinya  fitnah semata-mata,  kerana Majlis Syura PAS telah pun memutuskan, boleh digunakan tapi bersyarat, dan syarat-syarat itu teramat ketat, sehingga  menjuruskan  kepada tafsiran sehingga tak mengizinkan kalimah itu digunapakai    menggantikan God bagi Bible di Semenanjung.

Kepada tukang-tukang canang ini, kita bertanya sekali lagi “ sedarkah anda, siapa yang mengizinkan kalimah Allah digunapakai bagi penganut Kristian Sabah dan Sarawak. PAS atau Umno?.

No comments:

Post a Comment