Tuesday, February 5, 2013

CATATAN 4 FEBRUARI 2013



Rumahpangsa Jalan Pekeliling mencacatkan pemandangan, robohkan bersama pembuatnya.

3 Februari di Kuala Lumpur! Ketika melewati Jalan Pekeliling, dekat Bulatan Jalan Pahang, beberapa blok rumah pangsa yang dibina di zaman Perdana Menteri pertama Malaysia yang juga bapak kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman Putra masih berdiri tapi dengan wajah yang amat sugul, daun pintu yang robek, cermin tingkat pecah dan sebahagian celah-celah dindingnya yang lembab  sudah tumbuh pokok-pokok kecil. Usianya kini sekitar 40 tahun.

Kompleks perumahan di tengah-tengah kota metropolitan Kuala Lumpur itu suatu ketika dulu menjadi kemegahan Malaysia kerana ketinggiannya sehingga 16 tingkat, dari tingkat teratas boleh melihat keindahan panorama Kuala Lumpur dengan jelas. Saya pernah  tinggal di sini  1980an. Ketika itu sebahagian rumahpangsa dijadikan markas  Pasukan Polis Hutan Batalion 20. Banyak sejarah tercatat, markas PPH ini pernah dilontar bom oleh komunis sehingga ramai kesastria polis  luka-luka.

Kini rumahpangsa yang pernah dianggap termoden di Malaysia yang dibina oleh kerajaan Umno/BN itu akan dirobohkan bila-bila masa dari sekarang, pagar  keselamatan  sudah siap dipasang mengelilingi  kompleks, malah sebahagiannya (blok bertentangan )sudah pun dirobohkan.

Lalu kita pun bertanya; kenapa dirobohkan? Jawapan  pihak wewenang yang sering diberikan ialah; suktur binaan itu sudah tak sesuai lagi dengan zaman sekarang, sekaligus  mencacatkan pemandangan.

Maka kita pun bertanya lagi; bagaimana  dengan tukang pembuatnya iaitu kerajaan Umno/BN. Parti itu usianya  lebih tua daripada rumahpangsa itu, justeru kalau rumahpangsa boleh dirobohkan dengan alasan mencacatkan pemandangan, si pembuat juga seharusnya dirobohkan pada Pilihan Raya Umum 13 nanti di atas alasan yang sama; iaitu sudah ketinggalan  zaman dan mencacatkan pemandangan.

No comments:

Post a Comment