Tuesday, February 12, 2013

CATATAN 12 FEBRUARI 2013



Arab Spring itu binatang apa? (menjawab pertanyaan Pyann Habib)
Cerita aneh di seputar kita! Kapten sepakbola memberi amaran kepada orang ramai, kalau pasukan lawan kalah, huru hara akan terjadi. Amaran yang disampaikan  kapten itu  sebenarnya  tak jelas, huruhara akan terjadi  disebabkan  pasukan lawan kalah atau pasukan sendiri yang  kalah. Tapi menurut kefahaman saya, ia lebih menjurus kepada jika pasukan lawan kalah.
Itu gambaran   yang menerjah masuk ke kepala  setiap  rakyat Malaysia sekarang.  Sebelum itu  sudah dua  kali amaran dan ancaman dikeluarkan. Pertama dikatakan;  pilihan raya umum ke 13 (PRU13) adalah  ibu segala pilihan raya, tempat berkumpulnya segala macam perilaku buruk dari   kekerasan fizikal mahupun kehalusan seni tipudaya yang mempersonakan.
Disusuli kemudiannnya dengan ungkapan yang lebih bengis “kami akan pertahankan Putrajaya sehingga titisan darah terakhir” dan kelmarin “jika mereka (PR)  kalah dalam PRU13, huru hara akan berlaku”.
Terkedu seketika  mengingatkan “ancaman” itu. Lalu teringat akan sebuah negara demokrasi terbesar di dunia iaitu India. Saat parti Kongres yang memerintah benua India selama sedekad berada dalam posisi  mencemaskan lantaran asakan bertubi-tubi partai lawannya Janata, tidak pula pemimpin mereka mengeluarkan pernyataan kepada rakyat berupa ancaman seperti itu.
Demikian juga dengan tetangga kita Indonesia. Pemimpin mereka tak pernah mengugut rakyat dengan mengatakan; kalau sesebuah parti yang bertanding kalah dalam pemilu (pilihan raya), negara akan berlaku huru hara. Pemilu bagi  Indonesia adalah  pesta demokrasi yang menuntut rakyat menerima apa saja keputusan dengan berlapang dada, dan ini sudah dibuktikan! Paling baik  untuk dicontohi ialah, Amerika Syarikat dan Barat, Negara maju ini bebas dari perasangka buruk kepada rakyatnya sendiri.
Disebut juga akan berlaku “Arab Spring”di Malaysia jika  Pakatan Rakyat kalah, lalu penyair Pyann  Habib pun menulis lewat facebooknya dengan mencampakkan sebuah pertanyaan sinis, “Arab Spring itu binatang apa?” Jawapan mudah ialah “Binatang itu paling ditakuti  sang pembuat  dosa”.

No comments:

Post a Comment