Tuesday, February 5, 2013

CATATAN 30 JANUARI 2013



Keajaiban di medan politik Islam.

Keajaiban bukan saja berlaku di medan perang jihad, seperti pernah kita dengar di Palestin, Afghanistan, Syria, Chechen dengan pejuang yang jumlahnya sedikit tapi dilihat ramai oleh musuh atau musuh melihat kehadiaran tentera berjubah putih yang tangkas bermain senjata dan sebagainya.

Di medan politk juga berlaku keajaiban, terutama di Kelantan di mana PAS sebagai wadah perjuangan Islam. Keajaiban sentiasa memihak. Tampak dengan jelas ada tangan lain dibelakang kemenangan melawan musuh politik yang berganda kekuatannya.

Tak siapa menafikan, kekuatan Umno di negeri Serambi Mekah sebenarnya tak kalah berbanding  negeri-negeri lain di Semananjung dengan jentera parti yang serba lengkap, radio televeyen, suratkhabar   yang memihak, material dan kewangan yang mencukupi berbanding  jentera pilihan raya PAS yang kerdil, petugas yang berkerja secara sukarela, namun walaupun   serba kekurangan Allah SWT memberinya kemenangan.   

Seperti juga halnya dengan kemenangan yang diraih para pejuang jihad, jika ditanya bagaimana anda dapat mengalah tentera yang besar yang memiliki persenjataan lengkap dan moden, sedang anda kesatria yang tak terlatih, jumlahnya kecil dan persenjataan yang minimum, jawapan mereka ialah “berkat doa anda semua”. Maka demikian juga terjadi di Kelantan sepanjang menghadapi pilihan raya umum dalam tempoh 22 tahun PAS mentadbir negeri itu. Jawapan ialah “doa adalah senjata kami  paling ampuh”

Stadium Sultan Muhamad IV menjadi saksi, di atas padang rumput stadium itulah setiap kali menjelang hari mengundi puluhan ribu pendokong PAS sujud kepadaMu, masing-masing  dengan teriak tangis “Tiada  daya dan upaya kami untuk berdepan dengan musuh politik kami yang punya kekuatan berganda, sedang kami  golongan yang lemah, maka, tolonglah kami, berilah kami kemenangan … hanya kepadaMu kami menyerah…” Lalu pipi kami pun basah bersama titisan air embun yang jatuh dari langit di dini pagi yang syahdu.  

Menjelang hari mengundi PRU13 nanti insyaAllah rutin itu akan berulang , di tempat yang sama, selain  melakukan solat hajat sendirian di kawasan dan  rumah masing-masing. 

No comments:

Post a Comment