Tuesday, February 12, 2013

CATATAN 7 FEBRUARI 2013



 Perang saraf pun biar munasabah

Dalam satu peperangan yang terkenal di Eropah abad silam, pesawat tempur tentera sekutu yang diketuai Amerika mengebom sebuah pengkalan  terbang tentera udara Jerman. Sederet panjang pesawat tempur  Jerman yang dipakir musnah. Juruterbang Amerika kembali ke pengkalan sambil ketawa terbahak-bahak. Tentera Jerman juga turut ketawa terbahak-bahak.

Tentera Amerika ketawa kerana berjaya memusnahkan puluhan pesawat tempur Jerman, sementara tentera Jerman pula ketawa kerana yang  dimusnahkan itu adalah pesawat tempur tiruan yang dibuat dari kayu dan papan lapis menyerupai pesawat tempur sebenar milik Jerman dibikin bertujuan mengelirukan musush. Kemudian pesawat sebenar yang disembunyikan di bawah tanah melucur laju mengejar dan memitas pesawat Amerika.  Pesawat Yankee musnah. 

Itu lucuan di medan perang. Di medan perang politik menjelang pilihan raya umum juga tak kurang kelakarnya. Dalam istilah politik tipudaya seperti  ini  dinamakan “perang saraf”. Dalam konteks politik Malaysia perang saraf sangat efektif. Untuk PRU13 sudah bermula.

Antara yang  boleh  melonjatkan  moral sesebuah parti ialah menyiarkan berita kemasukan penyokong lawan ke dalam parti mereka. Dalam konteks ini PAS sudah lama menulis dengan tajuk besar di dalam akhbar Harakah, blog dan facebook berita seputar penghijrahan tokoh-tokoh tertentu dari Umno dan masyarakat umum menyertai PAS,  seperti Mantan Menteri, ahli korporat, pesion kerajaan, mantan polis, tentera dan artis.  Kebenaran berita pula tak dapat disanggah sesiapa. 

Umno juga dahagakan  berita seperti itu untuk melonjatkan  moral parti  dimata umum. Maka dicari dari kalangan  penyokong PAS yang tak puas hati dengan parti Islam itu untuk masuk Umno. Kelmarin, surat khabar propaganda Umno/BN pun menulis dengan tajuk besar “34 ahli PAS serati Umno”, Keesokannya  media PAS pula menulis balas “Penyokong Umno serah borang sertai Umno”.

Kenapa berlaku demikian?

Setelah PAS membuat selidikan, apa yang berlaku di Tanah Merah, Kelantan, didapati penyokong Umno sendiri yang meminta dirinya diisytiharkan menyertai Umno bertujuan menaikkan moral parti dan atas sebab-sebab lain yang menjuru kepada personal. 

No comments:

Post a Comment