Tuesday, February 12, 2013

CATATAN 6 FEBRUARI 2013



Sukseskah bangsa ini dibawah kepimpinan Umno?

Goenawan Mohamad menulis dalam Catatan Pinggir tentang orang Melayu, katanya; Melayu adalah bangsa yang  ramah, yang banyak senyum dan ketawa, orang-orang yang mengemari hidup yang santai, bangsa yang tidak terbiasa  dengan kerja keras, manusia yang tidak efisien dan tahan lama, makhluk yang sering terbawa oleh perasaan mendadak. Perkataan amok  dalam bahasa Inggeris berasal dari orang Melayu – Yakni orang yang tiba-tiba saja mencabut keris dan menikam-nikam.

Tun Dr. Mahathir pula berkomentar tentang orang Malayu; “Di masa lalu pemimpin Melayu ialah raja-raja Melayu, sekarang kuasa itu berpindah kepada Presiden Umno”

Mantan Perdana Menteri itu sebenarnya tak layak untuk berbicara tentang bangsa Melayu kerana ia bukan asal seratus peratus Melayu, tetapi berbuat demikian kerana bangsa Melayu itu sendiri telah menyerahkan mandat kepadanya untuk memimpin.

Di atas kebijaksanaannya yang tiada tara, lalu ia memimpin bangsa ini selama 22 tahun. Kemudian setelah pesiun Presiden Umno, mereka dari kandang   yang sama ( Umno) meneruskan kepimpinan.

Lalu kita pun bertanya: Sukseskah  bangsa ini dibawah kepimpinan Presiden Umno  hampir 60 tahun?

Hati nurani kita menjawab sendiri: Ya, sukses. Umno berjaya membina bangunan tinggi megah sehingga menyapu awan, bahkan yang tulang satu seperti Menara Kuala Lumpur pun bisa ditegakkan. Kita sebaris dengan negara-negara maju dalam menghasil teknologi pembuatan automobil dan barangan elektrik.

Lagi?

Presiden Umno gagal membangun peradaban bangsa. Lihat di Pusat Serenti, dalam lokap polis, penjara-penjara  di seluruh Malaysia,  majoriti penghuninya bangsa apa? (Itu belum disebut  tentang sektor ekonomi!)



No comments:

Post a Comment