Tuesday, February 12, 2013

CATATAN 9 FEBRUARI 2013



Mengapa PAS bersama DAP, lagi-lagi soalan itu
Mengapa  PAS bersama dengan DAP, tidak dengan Umno? Lagi-lagi itu soalannya, anehnya  pertanyaan itu bukan saja datang dari warga desa,  bahkan kaum muhajirin yang tinggal di kota seperti Kuala Lumpur.
Jawapanya.
 Suatu hari yang suram, 9 Disember  1977 di Kuala Lumpur.  Gerhana matahari terjadi, burung-burung berhenti menyanyi, di pintu kamar sebuah gedung agak besar terbaring sekujur tubuh yang lemah namun masih bernyawa ikan, meminta-minta air kepada yang lalu lalang, dahaganya tak terperikan.
Ia baru saja ditendang keluar dari gedung  mewah itu oleh seorang yang bengis dan berhati kering. Walhal sudah dirayu, apa dosa kami mahu  menghalau bangsamu sendiri dari gedung penyatuan ummah  ini.
 “Aku  kemari setelah dijemput secara hormat, ditatang bagaikan pengantin baru oleh Presiden Umno ketika itu,  Tun Abdul Razak, tetapi setelah Almarhum tiada,  kamu sebagai pengantinya, menghalau kami sedemikian rupa. Tak   apa, kami akan keluar dari gedung ini!...” ujar PAS kepada Presiden Umno, Tun Hussain On.
Setelah PAS keluar Barisan Nasional (Perikatan), rupanya Allah masih sayangkan PAS dengan memanjangkan usianya. Setelah dirawat sekian lama, menelan ubat dan vitamin akhirnya sehat walafiat.
 Dengan tenaga dan  kekuatan  baru itulah PAS bangkit semula sehingga berjaya merampas kembali Kelantan dari tangan Umno/BN tepat  jam 1.05 pagi Ahad, tanggal 21 Oktober 1990.
Maka kita pun bertanya pemimpin Umno; PAS tak akan memasuki lubang yang sama untuk kedua kalinya. Lebik baik mencari sahabat lain hatta DAP!

No comments:

Post a Comment