Tuesday, February 12, 2013

CATATAN 13 FEBRUARI 2013



Are you ready for BN?
Seorang  ayah yang  baik hati bertanya anak  lelakinya  yang sudah cukup usia dan cukup syarat untuk menikah. “Are you ready for marriage?” Mungkin pada awalnya si anak terkejut,  tetapi kemudiannya menjawab“Yes”.  Dan senyum pun berbunga.
Kelmarin  di Pulau Pinang lain pula ceritanya. Seorang ketua negara bertanya sekumpulan khalayak  dari atas pentas khas yang dibina sempena acara  hiburan menyambut  Gong Xi Fa Cai, “Are you ready for Psy?. Suara khalayak dengan spontan menyahut  “yes” . Tiga kali diulang dengan  tiga kali sahutan “yes” . Dan  senyum pun berbunga.
Bertanya lagi sang ketua negara, “Are you ready for BN?” Suara khalayak dengan spontan menyahut “no”. Juga tiga kali diulang dengan  tiga kali sahutan serupa. Teriakan  “no” secara berjamaah itu tampak seperti sudah disepakati dari awal, namun  hakikatnya ia terluah secara spontan.  Maka wajah yang berdiri di atas pentas pun berubah seketika, namun dalam sedih  pilu itu masih lagi bisa mengukir senyum. Barangkali senyum kerterpaksaan. Itu kehebatan ketua negaraku!


No comments:

Post a Comment