Tuesday, July 11, 2017

Poilitik, Politikus, Tetikus

Oleh: Rossem

Kata orang,  politikus datang dan pergi seperti sebuah sarkas yang datang membuat pertunjukan di pekan kita, dengan pelbagai aksi hebat yang mengagum dan mempersonakan, kemudian balik. Sedang masyarakat tidak mendapat apa-apa manfaat daripada persembahan  yang ditunjukkan, kecuali cuma  mengangguk-angguk kepala; sebagai pengiktirafan akan kehebatan persembahan anak-anak sarkas itu.

Manakala politik menurut mantan Presiden Amerika Syarikat, Richard Nixon adalah seperti sebuah puisi. Ia upaya menggetarkan jiwa, membangkitkan gelora hati. Dengan politik, seperti juga puisi yang baik , boleh mempersonakan. Justeru politik itu menjadi candu kepada orang ramai. Politik hadir tanpa mengira masa dan tempat. Kedai kopi boleh bertukar jadi seperti dewan rakyat. Berhujah, berbahas, ketawa, senyum bahkan masam muka.

Politik itu seperti api, ia boleh membakar, bahkan lebih banyak membakar daripada memadam kebakaran. Terlalu sedikit politik menjadi seperti air dingin yang menyejukkan hati dan perasaan. Kerana itulah ulama dan politikus terkenal, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika hayatnya menekankan bahawa; politik dan politikus harus bersalut keimanan, kalau tidak pasti kacau. Namun, politik yang dibentuk Almarhum Nik Aziz lebih 20 tahun dengan kerangka keimanan, sesudah ketiadaan beliau menjadi seperti sebatang pohon yang reput di dalam, akhirnya hilang kekuatan.
Politik satu usaha menggugat. Usaha merampas kekuasaan dari orang lain. Maka tak hairanlah jika berlaku sesuatu di luar kotak pemikiran orang ramai. Siapa pernah menyangka Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam usia 90 tahun berkerja keras untuk menjatuhkan seoarng perdana menteri. Perdana menteri itu anak didiknya sendiri. Begitu wajah politik yang dilahirkan di Malaysia.

Disaat-saat getir seorang politikus, tatakala hampir ke garis penamat. Saat kritikal seperti itu, ia bagaikan seorang pelumba kereta, merempuh apa saja  abjek yang berada di hadapan, kiri dan kanan, kerana mata mereka sebenarnya buta, yang tampak hanya kilauan cahaya “kekuasaan” yang menunggu di hadapan.

Di dunia yang tidak sempurna dan sementara ini, tidak semua orang boleh jadi pemenang. Sebahagian akan menderita kekalahan. Benar seperti kata seorang penulis Barat; Politik berlangsung seperti permainan bolesepak di saat final- piala  tidak boleh dibahagi sama.

Selanjutnya penulis itu berkata lagi: Di dunia yang banyak sedih dari kegembiraan ini, selalu saja orang bertanding  yang berakhir dengan tidak tenteram, kerana setiap ada pemenang, pasti ada yang kalah. Kata-kata itu sebenarnya  ialah kata-kata Lester G. Thurow, ahli ekonomi dari Amerika Syarikat. Dia menulis takala melihat manusia semakin rakus merebut takhta, pangkat dan ringgit.
 20 Januari 2017, Presiden Amerika Syarikat, Barrak Obama akan bergelar mantan. Rumah Putih yang didudukinya selama dua penggal akan ditinggalkan. Donald Trump mengambilalih pentadbiran negara kuasa besar itu. Obama dikenang kerana sepanjang menjadi Presiden Amerika Syarikat tidak menyerang negara umat Islam.  Tidak seperti presiden terdahulu, Afghanistan, Iraq menjadi sasaran. Kita berdoa, mudah-mudahan Trump juga sekurang-kurangnya seperti Obama.

Tertarik dengan komentar pakar ekonomi terkenal Malaysia, Dr Jomo Kwame Sundaram, memberi markah “kemenangan” kepada Barisan Nasional (BN) pada PRU14 nanti. Ramalannya itu berdasarkan kegagalan oposisi menawarkan pilihan lebih baik kepada rakyat. Rakyat juga masih belum nampak kasatuan yang kukuh terbina antara parti-parti oposisi. Yang terbayang difikiran ialah; pertandingan tiga penjuru tak dapat diselakkan. Dan kalau ia benar-benar berlaku. BN akan terus mentadbir Malaysia.









1 comment: