Sunday, May 31, 2009

Pesantren Cinta IV


(Cinta saudara)
Oleh: Rossem

Tahun 1500an. Negara Pattani Darusalam ketika itu diperintah Sultan Ismail. Negara yang sebelumnya makmur dan kehidupan rakyatnya tenteram menjadi tidak aman kerana sering diancam tetangganya Siam. Tentera Siam berpusat di Ayuhtia yang punya kekuatan berganda sering melancarkan serangan demi serangan ke atas negara Melayu / Islam itu, bertujuan untuk menaklukinya. Dengan kekuatan militer yang tidak seimbang, maka Pattani menjadi cemas. Hampir dilkalahkan.

Suatu hari, seorang lelaki dari Selatan China singgah di Pelabuhan Pattani. Kedatangan sang pengembara itu biasa-biasa saja, kerana pelabuhan Pattani sering disinggahi sesiapa saja terutama pedagang dari seluruh rantau Asia.

Setelah beberapa bulan lelaki Cina itu bermukim di Pattani, sang Sultan dapat mengesan, lelaki itu rupanya punya bakat istimewa yang bisa dimanfaatkan untuk negara.

Lim Tok Kian, demikian nama pria itu atau disapa Tok Kian, seorang sosok yang mahir dalam pembuatan meriam. Senjata yang sangat diperlukan pemerintah Pattani ketika itu, untuk digunakan dalam peperangan melawan tentera Buddha Siam yang jauh lebih kuat dan punya persenjataan lengkap.

Selama di Pattani, Tok Kian berhasil membina berpuluh-puluh meriam besar. Meriam-meriam itu kemudiannya oleh Baginda Sultan digunakan untuk menembaki musuh sehingga berjaya menghentikan kemaraan mereka.

Tok Kian memeluk agama Islam dan bernikah dengan puteri baginda sultan dan tinggal di istana. Ia merupakan sosok istimewa dalam sejarah besar Pattani sampai hari ini. Sebuah masjid telah dibangun Tok Kian atau nama Islamnya Tok Akub di Desa Kerisek, berhampiran kota Pattani. Thailand.

Tahun 2005 saya mengunjungi masjid ini yang terletak di lebuh raya Sungai Golok- Hatnyai, dan melihat dari dekat masjid bersejarah dan sarat misteri. Saat saya bersilaturahim ke masjid itu, bau darah syuhada masih harum. Kerana sebulan sebelum itu berlaku tragedi hitam yang sangat menyedihkan ummah. Sejumlah 130 umat Islam yang sedang berjamaah Suboh dibantai tentera kuffar atas arahan Perdana Menteri Thailand ketika itu, Taksin Sinawarta. Kononnya pemuda-pemuda Muslim itu terlibat dengan gerakan pemisah.

Umat Islam terkejut dengan tindakan brutal komondo-komondo Thai yang didatangkan khas dari utara, yang langsung tidak memahami budaya masyarakat setempat yang Muslim dan berstatus minoriti yang mendiami wilayah Selatan. Mereka membunuh jamaah yang tidak bersenjata, bahkan tidak tahu apa-apa pun kenapa mereka ditembak mati.
Ini bukan kali pertama Masjid Kerisek bersimbah darah para syuhadah. Pada era pemerintahan raja-raja Siam di abad yang silam pernah berlaku pembunuhan massa . Sejumlah umat Islam yang mempertahankan masjid itu syahid. Semasa serangan Siam kali ketiga, diabad lalu, Masjid Kerisek berjaya dibakar hangus. Dan sekarang struktur bangunan itu masih dalam kondisi seperti baru terbakar, walaupun beratus tahun berlalu.

Uamat Islam Pattani tidak membaikinya sampai sekarang, kerana menurut salah seorang warga desa Kerisek yang saya temui mengatakan; untuk memberi peluang generasi Muslim sekarang dan akan datang melihat kesan-kesan sejarah panjang dan menyakitkan yang dilalui umat Islam terdahulu, ketika Islam menjadi tunggak kekuasaan di wilayah ini sebelum dikalahkan secara total oleh Siam tanggal 1875.

Sesiapa yang melihat masjid ini, dengan struktur bangunan yang agak pelik, dindingnya diperbuah dari batu merah dan tanpa bumbung, cuma dipasang plastik untuk berteduh daripada panas dan hujan, pasti akan bertanya; kenapa masjid ini dibiarkan dalam kondisi seperti ini. Namun seperti dijelaskan; tujuannya tidak lain, melainkan buat tontonan generasi hari ini dan hari mendatang, bahawa nilai sejaranya yang sangat mengagumkan itu harus dipertahankan.

Yang lebih membingungkan, termasuk saya yang mengunjunginya ialah, di sebelah masjid itu terdapat sebuah taman berkonsepkan senibina Cina, siap dengan bangunan berbentuk pagoda, sedangkan di Kerisek tidak ada warga Cina. Setelah bertanya dan mendapatnya daripada sumber-sumber yang sahih, rupa-rupanya kisah Tok Kian ini tidak habis setakat itu saja, banyak lagi rahsia disebalik sosok tersohor ini.

Setelah Tok Kian menetap terus di Pattani dan tidak pulang-pulang ke China, adek perempuannya yang berada di benua China, yang sudah sekian lama tidak ketemu abangnya, kepingin untuk bertemu. Rasa rindunya bagaikan tidak tertahan. Ia bertanya khabar, di mana sih bisa ketemu saudaranya itu. Setelah mendapat petunjuk dari firasat hati, adek Tok Kian, Lim Ku Niu merantau ke Pattani dan akhirnya bertemu dengan Tok Kian. Aira mata kegembiraan dua bersaudara itu membasahi pipi. Rindu terubat. Akhirnya Ku Niu seperti abangnya juga bermukim di Pattani.

Malangnya Ku Niu tidak mahu memeluk Islam dan kekal dengan agama Buddha,
namun perbedaan agama itu tidak sedikit pun memisahkan mereka dari kehidupan bersaudara. Mereka saling sayang menyanyangi, bantu membantu. Sebagai bukti kasih sayang mereka berdua, Tok Kian telah membina pagoda di sebelah masjid Kerisek, sabagai lambang cinta bersaudara yang abadi dan agung.

.

No comments:

Post a Comment