Wednesday, May 13, 2009

Pesantren cinta

Oleh: Rossem

Banyak teman saat mengetahui aku memasukkan anak ku ke pesantren merasa hairan. Dalam satu diskusi yang kami adakan, seseorang telah bertanya “Apa sebabnya Ayi Ajib memasukkan anak ke pesantren?” Aku jawab dengan separuh bergurau “Sebab para kiai yang memasukkan anak mereka ke SMA dan kemudian ke IKIP.”

Ungkapan itu sarat dengan makna, ia dicatat Ayi Ajib atau Ajib Rosidi dalam sebuah otobiografinya paling tebal pernah ditemui- 1330 muka surat.

Selanjutnya kata Ayi Ajib, ada lagi yang menarik seputar para kiai ini: Aku kemudiannya mengemukakan opioni bahawa para pemimpin Islam sampai saat ini sering hanya mengekori apa yang dibuat orang lain. Kurang mengembangkan apa yang dimiliki sendiri. Akibatnya umat Islam selalu bertanding dilapangan orang lain dengan aturan main yang dibuat oleh orang lain pula. Justeru tiada harapan untuk menang.

Kerana itu, yang utama adalah harus mengembangkan segala potensi yang ada pada diri umat Islam, kerana di lapangan politik parti-parti Islam tidak pernah menang. Sejarah menunjukkan bahawa politik pada akhirnya dikuasai oleh orang-orang yang menguasai pelbagai bidang kehidupan yang lain.

Kalau umat Islam unggul dalam bidang ekonomi, dalam bidang pendidikan, dalam bidang kesenian dan kebudayaan, dalam bidang pemikir dan lainnya, nescaya politik Islam akan menjadi kuat. Untuk itu, yang harus didahulukan adalah memperkuatkan basis lewat pendidikan.

Di Malaysia, pesantren disebut pondok. Pondok dan pesantren mempunyai persamaan makna, penghayatan dan kaedah pembelajaran. Ia satu bentuk pengajian Islam tertua dan tersohor di rantau ini.

Kelantan – Pattani merupakan wilayah jalur lebar yang sangat sinonim dengan pengajian Islam secara tradisi. Dari institusi pondok inilah lahirnya ulama-ulama besar, tersohor dan disegenai serta upaya memimpin ummah. Mereka merupakan benteng menyelamatkan akidah ummah terutama ketika negara dalam era kolonil Inggeris selama lebih 500 tahun.

Namun setelah negara mencapai kemerdekaan, institusi pondok menjadi lesu. Hal ini terjadi disebabkan kegilaan umat Islam ketika itu kepada Barat bagaikan seorang suami “gila talak”. Selepas menceraikan isteri, ternyata sang suami tidak bisa tidur lena, sering diganggu mimpi lama, sehingga apa saja yang datang dari Barat justeru diagung-agungkan, dipuji dan dipuja setinggi langit. Dikatakan, yang datang dari Barat itu merupakan “kemajuan” yang seharusnya ditiru umat Islam.

Akibat memuja Barat secara ekstrem, anak-anak yang dikenali pintar dimasukkan ke sekolah Inggeris, menerima pendidikan sekular. Sebaliknya anak-anak yang nakal dan menyusahkan ibu bapa dikirim ke pondok dengan harapan sang kiai dapat membentuk anaknya yang nakal menjadi baik dan berakhlak mulia.

Akhirnya anak-anak yang pintar berjaya mencapai standart pengajian yang diharapkan dan pulang ke tanah air, kemudian memimpin negara, sementara anak yang dahulunya nakal terbentuk menjadi manusia yang soleh dan memimpin masjid, sekaligus ditugaskan mengurus jenazah bila ada kematian.

Sejak itu, masyarakat terbentuk menjadi dua kelompok. Satu berkiblatkan Barat dan satu berkiblatkan Islam. Parti politik pun menjadi dua, satu nasionalis sekular dan satu berbasiskan Islam. Dua kelompok ini sering bercakaran seperti Anjing dengan Kucing. Tidak pernah menemukan titik persefahaman dalam segala hal, terutama opini politik.

Namun hari ini, ramai sudah sedar. Rupanya tiada apa yang boleh dibanggakan dari Barat, selain teknologi. Kehidupan sosial dan budaya mereka telah rosak. Umat Islam mula mendekati semula Islam. Ketegangan antara mereka yang berpendidikan Barat dan berpendidikan Islam mula kendur kecuali mereka yang hatinya sudah berkarat Barat. Ibu bapa yang berpendidikan Barat sudah ada yang memasukkan anak-anak mereka ke pesantren yang sekarang dikenali sebagai pondok moden. Sistem pendidikannya ditingkatkan sesuai dengan kehendak zaman.

Lagi tentang pesantren. Sekarang di Malaysia, saluran berbayar televisyen sedang menayangkan sinetron Pesantren Cinta. Sinetron terbitan Metro Vision Plus daripada Indonesia itu menarik sekali. Sebuah cerita religi yang ditulis oleh penulis seknerio terkenal, Iman Tantowi. Manakala H. Human Aref sebagai sutradara.

Pesantren Cinta bercerita tentang sekelompok mahasiswa dari Jakarta yang datang ke sebuah desa santri di kaki sebuah gunung di Yogjakarta. Di antara sekelompok mahasiswa itu, tersebutlah Kathy (lakonan Citra Anggun), seorang gadis cantik yang menganut gaya hidup barat. Namun kehidupan Kathy berubah setelah ia bertemu dengan Hisyam (lakonan Irgi Acmad Fahrezi) seorang pemuda teladan dan berbudi pekerti luhur, juga merupakan anak kepada kiai Sepoh, pembina pesantren tersebut. Kathy lama-lama tertarik untuk mendalami Islam dan berusaha menjadi seorang wanita muslimah. Namun usahanya selalu mendapat godaan dan rintangan dari teman-temannya.
Di atas kesabaran dan ketabahan Hisyam berdakwah, ramai pemuda yang

sebelumnya ketagihan alkohol, kaki judi, gemar melangangi pelacur, termasuk ibu bapa Kathy sendiri yang pola hidupnya ektrem kebaratan mula tertarik dengan Islam. Ahli korporat kaya itu akhirnya menjadikan rumah mewahnya di kota Jakarta sebagai tempat pengajian.

Demikianlah peranan pesantren atau pondok dalam masyarakat Islam di nusantara, dalam membentuk jatidiri sebagai umat yang berteraskan al-Quran dan Sunnah Nabi saw.

No comments:

Post a Comment