Saturday, May 16, 2009

Bahasa politik kita adalah penipuan?

Oleh: Rossem

Tentang masyarakat yang kacau. Seorang penulis Indonesia, M. Anis Matta menulis dengan keras: Saat ini kita hidup di dunia tidak juah berbeza dengan hutan belantara. Di mana bahasa global kita adalah kekuatan besi, bahasa bisnis kita adalah persaingan, bahasa politik kita adalah penipuan, bahasa sosial kita adalah pembunuhan dan bahasa jiwa kita adalah kesepian dan keterasingan.

Selanjutnya penulis buku membentuk karektur cara Islam itu menulis: Kita adalah masyarakat awam yang berwatak tentera. Kita adalah masyarakat peradaban yang berbudayakan primitif. Kita adalah manusia sepi di tengah keramaian. Kita adalah manusia merana ditengah ketimpangan.

Barangkali sang penulis menulis demikian sesudah melihat masyarakat di negaranya Indonesia menjadi begitu rupa, tapi bagi saya masyarakat yang kacau tidak hanya di Indonesia saja, bahkan termasuk Malaysia. Yang tidak pasti, masyarakat negara mana lebih parah.

Dalam aspek politik kita sering bertanya, bagimana politik itu diuruskan? Bagaimana demokrasi yang dikatakan sebagai satu sistem terbaik untuk memerintah negara itu dipelihara?

Kita bertanya demikian setelah melihat mutakhir ini di Malaysia, demokrasi itu tampak seperti sudah dikalahkan oleh keserakahan nafsu seseorang. Demi memperolehi semula kuasa yang hilang, sanggup melakukan apa saja, membelakangi demonkrasi. Misalnya, krisis politik yang berlaku di Perak, ekoran “rampasan kuasa” oleh Barisan Nasional (BN), sehingga tersingkirnya Menteri Besar yang sah dari Pakatan Rakyat, Datuk Seri Nizar Jamaluddin. Akibat dari tindakan itu, sehingga kini jalan penyelesaiannya masih kabur. Kerajaan BN seperti tergantung di awan-awangan. Rakyat melihatnya dengan senyum sinis. Walhal, krisis perundangan yang dikatakan itu, tidak mungkin berlanjutan sekiranya satu pilihan raya semula diadakan di negeri itu.

Lebih mengundang perhatian umum ialah, ekoran daripada kegagalan kerajaan BN Perak berfungsi sepertimana lazimnya bagi sesebuah kerajaan negeri, maka kerajaan PR yang digulingkan telah mengadakan sidang DUN tergempar di bawah pokok berhampiran dengan bangunan Dewan Undangan Negeri, gara-gara pintu DUN dikunci. Maka dengan itu, tercatatlah dalam sejarah negara, satu pentadbiran negari berlangsung dari bawah pokok, seperti pernah dilakukan kerajaan Negeri Pasir Dua Butir, dalam komedi Do Re Mi, arahan Allahyaraham Tan Sri P. Ramle, keluaran tahun 70an.

Kementerian Warisan seharusnya memasukkan peristiwa itu sebagai koleksi sejarah negara, kerana ianya tidak pernah berlaku di negara lain, hatta negara-negara mundur seperti di Afrika. Barangkali sangat bermanfaat buat generasi akan datang menilai kondisi bangsanya sebelumnya.

Peristiwa seperti ini juga tidak pernah berlaku di zaman Perdana Menteri, Almarhum Tengku Abdul Rahman Putera Al-Haj, Almarhum Tun Abdul Razak Husaain, Almarhum Tun Hussain On dan Tun Dr Mahathir Mohamad, namun berlaku di era Abdullah Ahmad Badawi dan regunya Najib Tun Razak.

Kita membicarakannya kerana melihat politik itu merupakan elemen teratas dalam skruktur masyarakat di mana-mana negara pun. Baik buruknya masyarakat dan negara berada di atas pundak pemimpin-pemimpin politik. Justeru, tidak hairanlah, kenapa elit-elit politik ini mendapat perhatian rakyat, apa yang diucapkan menjadi kata putus yang tidak boleh ditawar menawar, apa yang dijanjikan harus ditunaikan, bahkan yang lebih besar dan mengatasi segala-galannya ialah seputar kehidupannya pribadinya, kerana kehidupan pribadi itu merupakan “fotostat” dari sikap moralnya yang sebenar.

Selanjutnya, kita teringat kata-kata Khalifah Umar bin Khahtab:
"Masyarakat akan kehilangan keseimbangannya jika ada gejala berikut; ada orang soleh yang lemah dan tidak berdaya serta ada orang jahat yang kuat dan perkasa. Yang pertama bererti kebaikan bertemu dengan kelemahan, sedang kedua bererti kejahatan bertemu dengan kekuatan. Kerana itu Syadina Umar sentiasa berdoa “Ya Allah, kami berlindung kepada Mu dari ketidakberdayaan orang-orang bertakwa dan keperkasaan orang-orang jahat”.

No comments:

Post a Comment