Wednesday, May 27, 2009

Hari memperingati kemenangan Sultan Muhammad al-Fateh menawan kota Konstantinapole - 29 Mei 1453

Oleh: Rossem

Rasulullah saw pernah mengungkapkan bahawa, suatu hari mendatang kota itu pasti jatuh ke tangan seorang pemerintah yang terbaik, seorang pemimpin tentera yang perkasa. Seorang yang mempunyai budiperkerti yang mulia. Dan 800 tahun selepas sabda Nabi saw itu, ia pun menjadi realitas. Sultan Muhammad bin Murad yang kemudiannya terkenal dengan gelaran Sultan Muhammad al Fatih telah berjaya membuka kota itu- Konstantinapole. Baginda memulakan pengepungan pada hari Khamis, tanggal 5 April 1453 dan berakhir tanggal 29 Mei 1453 dengan kemenangan - Kini 546 tahun berlalu.

Muhammad Al Fatih, saat kecilnya seorang anak nakal, sang bapa pun tahu akan kenakalan itu. Lalu bapanya memilih guru-guru yang terbaik guna mendidik anaknya. Dengan pendidikan yang sempurna dan disiplin yang ketat, akhirnya Muhammad bebas sepenuhnya dari kenakalan dan bertukar menjadi seorang yang berakhlak mulia
Sultan Muhammad dibimbing pula untuk menghafal al-Qur'an. Dilatih untuk solat malam. Dibentuk menjadi wara' dan zuhud. Diasuh mencintai ilmu dan ulama'. Mempunyai budi pekerti yang baik dan perasaan yang halus. Keunggulan pendidikan keruhanian Sultan Muhammad ternyata apabila baginda akan dilantik menggantikan bapanya secara rasmi sebagai pemerintah Kesultanan Uthmaniah, saat itu beliau menangis teresak-esak.

Baginda dapat menguasai lebih dari lima bahasa, termasuk bahasa Arab. Juga mahir subjek sejarah, geografi, astronomi juga ilmu ketenteraan.

Lama sebelum rencana pembebasan Konstantinapole dimulakan, Muhammad al-Fateh telah berbincang dengan pakar-pakar sejarah dan ketenteraan mengenai sebab-sebab kegagalan ekpedisi penawanan Konstantinapole sebelum ini. Apa rahsia kekuatan pertahanan kota itu dianalisis. Bagaimana upaya untuk mengatasi halangan-halangan dibincangkan dan disepakati.

Akhirnya dikenalpasti; dinding tembok itu terlalu tebal sedangkan saat itu belum ada teknologi yang bisa meruntuhkannya. Sultan Muhammad telah mengarahkan dicari satu teknologi yang boleh meruntuhkan tembok itu. Akhirnya berjaya mencipta meriam besar dan berkuasa tinggi. Digerakkan oleh seratus ekor kuda dan seratus tentera,. Bila diletupkan bunyinya bisa didengari sehingga 18 kilometer. Tembakannya menyebabkan tembok berlubang seluas enam kaki .

Rantai besi yang merintangi Selat Boupouras yang dipasang tentera Romawi bagi menghalang kapal-kapal perang Daulah Uthmaniah memasuki pertahan kota Konstantinpole juga berjaya ditipudayakan. Sultan Muhammad telah mencipta satu rencana luar biasa guna mengatasi halangan ini. Ia merupakan rekod sejarah yang menakjubkan dari aspek kreativitas. Baginda mengarahkan pembinaan kapal di daratan. Dibuat pada waktu malam supaya tidak disedari musuh.

Kapal ini kemudiannya diluncurkan dari daratan sejauh 5km ke lautan dengan meletakkannya tergelunsur di atas batang-batang kayu yang telah diatur dan telah diminyakkan untuk melicinkan perjalanan kapal-kapal itu.

Sampai ketikannya, kapal-kapal itu pun dilancarkan dari daratan dan muncul di depan Kota Konstantinapole sebelah lautan dengan melepasi rantai besi yang telah terpasang! Hal ini memeranjatkan tentera Romawi . 400 kapal mereka musnah terbakar. Sementara serangan dari darat dilancar serentak. Akhirnya kota Konstantinapole yang dikatakan kalis serangan itu berjaya ditawan tentera Islam dibawah pimpinan Sultan Muhamad Al- Fateh.

. Dari mana kekuatan seorang pemimpin ini diperolehi Sultan Muhammad? Gurunya bukan sekadar menyuntikkan kekuatan ruhani kepada baginda sejak kecil. tetapi juga telah menyuntik sikap terbuka terhadap teknik dan teknologi baru yang diperlukan untuk misi mereka. Mereka juga menyuntik sikap berminda strategik dan kreatif.
Sultan Muhammad dapat menganalisis dengan tepat permasaalahan dan mencari jalan penyelesaian terhadap setiap permasalahan itu secara praktikal sebelum melancarkan misinya.

Tetapi yang paling penting, sejak kecil lagi guru-guru baginda telah membentuk minda baginda untuk merasakan dirinya lah yang disebutkan oleh Rasulullah saw sebagai raja terbaik yang memimpin tentera terbaik yang akan dapat membebaskan Konstantinbapole.
Hari ini tanggal 29 Mei 2009, marilah kita merayakan kemenangan itu dengan menyuntik semangat kekhilafan dalam diri setiap umat Islam semoga di masa mendatang kemenangan tetap menjadi milik kita. Insyaallah!

No comments:

Post a Comment