Friday, May 29, 2009

Pesantren Cinta III

Oleh: Rossem

Kiai Sepoh menjawab dengan berhati-hati pertanyaan beberapa mahasiswi yang bersilaturahim ke pesantrennya di sebuah desa terpencil di kaki gunung di jogjakarta. Pertanyaan itu berkisar soal poligami. Kenapa mahasiswi menanyakan soalah itu kepada sang kiai. Apakah kerana didorong perasaan ingin tahu secara jujur tentang kehidupan seorang yang berpoligami atau bertujuan memomokkan Islam lantaran Islam membenarkan umatnya berpoligami.

“Islam membenarkan poligami kerana berapa sebab” Tutur kiai kepada beberapa mahasiswi yang tampak tidak sabar mahu mendengar argumentasinya. “Antaranya, untuk memberi perlindungan kepada balu-balu yang kematian suami, seperti syahid dalam jihad fi sabilillah atau mememui kematian di atas sebab-sebab lain. Mereka memerlukan tempat bergantung, anak-anak mereka perlu kasih sayang daripada seorang yang bernama ayah sesudah ayah kandung tiada. Selain itu, pasangan daripada isteri mandul yang inginkan zuriat” Kata kiai Sepoh.

Selanjutnya, kata kiai “ Seorang yang berpoligami itu harus berlaku adil. Jika tidak dapat berlaku adil dalam membahagikan masa dan keperluan lain samada material atau batin antara isteri-isteri mereka, justeru jangan berpoligami. Cukup seorang saja, kerana, kelak selamat di akhirat”.

“ Demikian cantiknya Islam dalam mengatur kehidupan manusia. Tapi malangnya, dunia Barat memandang poligami sebagai satu bentuk diskriminasi terhadap wanita. Mereka cemoh dan menuduh orang Islam tiada kerja lain selain memuaskan nafsu syahwat” Sang kiai semakin bersemangat.

Lagipun, kata kiai: Majoriti umat Islam punya seorang isteri. Hanya sedikit saja jumlahnya yang bernikah lebih dari satu atau poligami, itupun kerana sebab-sebab tertentu seperti disebut tadi, tapi yang sedikit itu telah menjadi berita besar, diolah sedemikian rupa oleh musuh-musuh Islam dengan tujuan tertentu sehingga tampak di mata umum bahawa itulah difinasi sebenar umat Islam- gemar berpolagami!

Bagimana toh… yang sudah punya isteri, andainya suatu saat, ditakdirkan bertemu dan berkenalan dengan seorang wanita, samada di kantor atau di mana saja, kemudian saling jatuh cinta. Sudah dicuba pelbagai ikhtiar untuk berpisah namun tetap juga buntu.

Ini tentunya dalam posisi tahap kritikal. Kalau pesakit, tahap ini ibarat pesakit berat. Dirawat di ICU. Doktor hanya mengajukan dua pilihan, anda mahu melakukan pembedahan dan sembuh atau membiarkan tanpa pembedahan dan mati. Bagaimana keputusan harus diambil saat itu, tentulah memilih melakukan pembedahan biarpun mengetahui bahawa pembedahan adalah sesuatu yang paling mengerunkan sepanjang hidup.
Percintaan yang sudah sampai ke tahap berat seperti itu, hanya ada dua pilihan. Menikah atau melupakan. Menikah bererti menyambung tali hayat kehidupan, sementara melupakan bererti ibarat mencabut tali oxsigen yang membantu pernafasan pesakit yang sedang koma.

Justeru ramai dikalangan kita yang memilih pilihan pertama yakni menikah, biarpun mereka tahu dan sedar bahawa akibat daripada perbuatannya itu, seorang lagi insan akan merana. Bahkan barangkali melibatkan anak-anak juga.

Beberapa bulan lalu, seorang teman datang dari jauh. Sebelum itu dia sudah menelefon beberapa kali, meminta saya menguruskan pernikahannya (poligami). Dan seperti diketahui umum, Kelantan merupakan negeri yang menjadi pilihan utama bagi pasangan yang ingin berpoligami kerana di negeri ini kemudahan untuk merealitaskannya tetap ada. Pilihlah yang mana satu; menikah di seberang perbatasan (Thailand) atau di negeri ini saja lewat jurunikah “mee segera”. Kedua-dua pernikahan itu sah pada hukum syarak, kecuali pasangan itu menipu diri sendiri terutama tentang wali dan sebagainya.

Teman saya dari jauh itu bernikah di rumah saya. Pasangan itu datang kali kedua. Kali pertama gagal kerana tidak membawa wali bersama. Saya melihat bagaimana kecewanya terutama si perempuan bila sang imam tidak dapat menikahkannya lantaran ketiadan wali. Namun kedatangan kali kedua dalam minggu yang sama membuahkan hasih- berjaya diijab kabulkan dengan sempurna tanpa halangan. Akad nikah pada malam itu menjadi lebih senang kerana abangnya sendiri yang datang bersama. Dia bertindak sebagai wali kerana bapak si wanita sudah lama meninggal.

Semua saya uruskan, tiada lain melainkan kerana Allah SWT. Saya tidak mahu melihat teman saya itu berbuat maksiat sepanjang hubungan intim mereka.

Kenapa tidak menikah saja menurut jalur biasa, yakni lewat jurunikah Majlis Agama Islam Negeri atau imam-imam mukim yang dilantik pemerintah. Justeru kerana pasangan itu tidak upaya menyediakan syarat-syarat yang dikehendaki Majlis Agama seperti surat izin poligami dari isteri pertama, makanya pernikahan seperti itu menjadi pilihan mudah bagai pasangan yang dilamun cinta asmara.

Teman saya tadi memang wajar menikahi wanita itu yang sudah lama hidup kesepian setelah kematian suami lebih lima tahun lalu. Usianya juga sama dengan suaminya – 48 tahun. Sudah punya beberapa orang anak, yang sulung sedang menuntut di Universitas.

Wanita itu kemudiannya mengungkapkan kepada saya; kami cuma mahu menumpang hidup bersama Abang Mat. Kerana, abang faham-fahamlah, hidup sebagai janda, ada perkara yang kita tidak dapat melakukan sendiri, dan memerlukan orang lain dan orang itu hanya Abang Mat.

No comments:

Post a Comment