Wednesday, June 27, 2018

Tentang Siti Jenar dan Al Hallaj


Tentang humor  atau lucuan          

Islam tidak melarang membuat lucuan. Kata Buya Hamka dalam Majalah Ekspress tanggal 28 April 1972. Malah orang yang tidak suka hal-hal bersifat humor ia mendustai diri sendiri. Selanjutkan Hamka menceritakan; Nabi Muhammad saw  pernah suatu hari, Nabi didatangi seorang nenek. Nenek itu bertanya, “Apakah orang setua saya bisa masuk syurga?” “Tidak” jawab Nabi.   Mendengar itu, si nenek menangis tersedu-sedu. Belum sampai tangis itu reda, Nabi berkata, “Sebelum masuk syurga, nenek akan dimudakan lebih dahulu.”

Cerita itu  menunjukkan  Nabi juga punya  selera humor. Kalau Nabi saja suka humor, masak kita umatnya tidak?

Tentang Siti Jenar dan Al Hallaj

Pada hari Jumaat, abad ke 15, di halaman masjid keraton, Tanah Jawa,  Syekh Siti Jenar (Bukan Siti Kassim yang kontraversi itu) dihukum mati kerana dianggap sesat. Tindakan menghabisi nyawa Jenar diputuskan para wali Sembilan di mana ia juga salah seorang daripadanya. 

 Begitu kepala Jenal terpenggal, darah pun mengalir membentuk imej. Hampir persamaan dengan kisah  Al hallaj di zaman silam, yang juga dihukum mati kerana pendiriannya tentang Tuhan berbeda dengan orang lain. “ Kami tidak mengatakan  pendapatmu  salah,  kami menghukummu kerana  pendapatmu itu tak sesuai  jika diketahui orang awam” Beritahu  para wali sebelum pedang  menyentuh leher Jenar.

Berbalik kepada Al Hallaj, syahdan maka berkumpulah para algonjo untuk membunuh Al Hallaj di atas perintah penguasa. Al Hallaj tidak  melawan, bahkan sebelum pedang algonjo menghabisi nyawanya, ia berdoa  “ Ya Allah, ampunilah para algonjo ini,  sesungguhnya mereka tidak tahu sepertimana aku tahu, jika mereka tahu betapa dekatnya aku dengan MU, nescaya mereka tidak akan membunuhku.  Olehitu  berikan  hidayah kepada mereka sepertima  Engkau berikan padaku.” Begitu kepala Al Hallaj terpenggal dari badan, darah mengalir, titisan darah itu lalu  membentuk – Al Hallaj - benar.


1 comment: