Sunday, August 14, 2011

Selebriti Wardina Saffiyah ke mana pergi al Quran dibawa bersama


Oleh; Rossem
Sosok yang satu ini, memang tak asing lagi bagi masyarakat Malaysia. Penonton televisi bisa temui wanita berdarah Australia-Indonesia ini lewat beberapa iklan dan sinetron.

Bekas model dan artis sinetron serta host, Wardina Saffiah, 32, kelmarin datang ke Kelantan untuk acara “Bicara Selebriti, Manisnya Hidayah-Mu” bersama tiga lagi penelis, mantan Mufti Perlis, juga dozen Universitas Sains Pulau Pinang, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, gitaris Sham Kamikaze, Ustaz Harizal Abdul Jamil (Saifulislam.com) dan Amim Idris dari TV Hijrah sebagai moderator.

Bebekalkan wajahnya yang cantik, Wardinah Saffiyah sebelumnya menjadi rebutan produser sinetron, namun sejak mengenakan jilbab beberapa tahun lalu, Wardina hanya memilih peranan yang cocok saja, malah melabih banyak menumpukan kepada iklan dan host.
Bila ditanya opininya tentang pemakainan jilbab, sang selibriti itu memberitahu “Saya memakai jilbab bukan ikut-ikutan atau trend, tapi kerana tuntutan Islam yang mengkhendaki wanita muslim memakai pakaian menutupi auratnya” kata Wardinah.
Selanjutnya beliau menambah “Betapa malunya kerana terdapat muslimah yang sudah berjilbab, tapi bila ditanya; kenapa anda berjilbab, mana ayat al-Quran yang menyuruh wanita berjilbab? Mereka teragak-agak untuk memberi jawapan dan penjelasan, sepertinya memakai jilbab itu sesuatu yang tak pasti sebab musababnya. Jauh sekali yang tahu mengutip ayat-ayat al-Quran tentang perintah mememakai jilbab”.
“ Kalau tak tahu, makanya harus belajar”. Tuturnya agak keras saat acara Bicara Selibriti-Indahnya Hidayah-Mu.

Benar seperti kata orang, tempat yang paling cocok bagi selebriti mahu mendekati Islam ialah Kelantan. Negeri yang dipimpin ulama ini sentiasa tebuka buat mereka. Kelantan cuba menjadi pelopor kepada hiburan alternatif Islam di Malaysia. Kerana para pemimpinnya berpendapat, manusia tak dapat dipisahkan dari hiburan. Tinggal lagi, bagaimana mahu mengolah hiburan itu agar tak bertantangan dengan Islam.

Ini merupakan kali kedua Wardinah ke Kelantan di atas jemputan pemerintah negeri. Kali pertama, 2010, dan beliau ditampilkan bersama novelis terkenal Indonesia, Habiburrahman El Shirazy, yang juga dijemput ke Negeri Serambi Mekah ini. Acara berlangsung di sebuah gedung mall, Kota Bharu.

“Saya amat teharu dengan kehadiran khalayak malam itu. Dewan penuh sesak. Majoritasnya anak muda. Semuanya berhimpun atas dasar Iman dan kecintaan pada Islam...” tutur Wardinah.

“Khalayak hadir dengan semangat mahukan sebuah perubahan yang hakiki pada seni hiburan. Mereka cuba memaknai hiburan yang sebenar-benarnya. Kerana anak-anak muda ini sudah terlalu lama dilalaikan dengan hiburan penuh kemaksiatan yang hanya meracuni minda mereka” tambah Wardinah.

“Anak- anak muda itu mahu tahu erti 'hiburan' dari alim ulama'. Apa opini ulama’ terhadap hiburan yang menjadi kegilaan kelompok ini. Kemudian pilihlah yang sesuai dengan diri dan cuba memahami perspektif mereka yang mahukan sedikit hiburan dalam kehidupan , hiburan yang sama sekali tidak menjurus kepada kemaksiatan, yang masih dibatasi etika Islam”. Lanjut Wardinah.

“Hiburan yang berkiblatkan Barat boleh dibungkuskan dengan koran lama... Ianya tidak "trendy" lagi. Islam itu senantiasa trendy...tiada surutnya, boleh disesuaikan pada apa saja waktu, masa dan ketika”. Ujarnya lagi.

Kecintaan Wardinah kepada Islam memang tak dapat dinafikan. Kemana ia pergi kitab suci al-Quran dibawa bersama dalam tas tangannya. Sifatnya demikian, mungkin kerana ia lahir dari keluarga Islam taat. Ayahnya Fadlullah Wilmot, pernah bekerja di Pusat Islam, Kuala Lumpur sekitar 1980an, pernah menulis buku-buku Islam, sementara ibunya muslimah asal Acheh.

“ Terkilan juga tidak dapat mengaji (baca al Quran) malam ini, antara surah kegemaran saya ialah Surah Buruj dan Insyiqaq...Mengaji adalah antara hiburan saya. Ya.. ketenangan yang saya dapat daripada al Quran tidak dapat dirungkai dengan kata-kata. Itulah Hiburan Islam yang tiada tandingannya!”














No comments:

Post a Comment