Monday, February 15, 2010

Seigo Murakami San.







Seorang pengkaji budaya dan pecinta alam sekitar dari Jepun, Mr Seigo Murakami, 36, berkunjung ke Galeri Rossem tanggal 15 Februari 2010, sekaligus mencatat pelawat dari Negara Matahari Terbit pertama menjejak kaki di mini galeri yang banyak tersimpan khazanah-khazanah bernilai berupa lakaran-lakaran kartun oleh Rossem sendiri dan lukisan-lukisan cat minyak hasil pelukis-pelukis terkenal tanah air.

Galeri yang dibangun sendiri, dengan biaya sendiri bersebelahan dengan rumah kediaman Rossem, sebagai tempat menyimpan koleksi lukisan-lukisan kartun lama dan baru, kerana menyedari kartun-kartun yang ribuan jumlahnya itu dan pernah tersiar dalam pelbagai akhbar, sebenarnya merupakan rakaman peristiwa yang berlaku sepanjang masa. Sama ada yang terkait dengan politik Malaysia, sosio budaya dan sosial. Hanya datang ke galeri, menatap lakaran kartun, pasti kejadian masa lalu yang panas akan menerjah ingatan, tanpa perlu mencarinya dalam lipatan buku-buku atau surat khabar lama.

Mr Seigo dari kota Fukoka, bersama empat rakannya, Mr Tsutomu Matsumoto, Ms Masumi Kikuchi, Ms Tomomi Kan dan Ms Ayoko Izawa dari NGO Alam Sekitar Jepun akan tinggal di Malaysia selama dua tahun, iaitu di Kota Kinabalu, Sabah. Sementara kunjungannya ke Kelantan bertujuan mengenali dari dekat sosio budaya Negeri Serambi Mekah ini. Di Kelantan mereka tinggal selama tiga bulan bersama keluarga angkat orang Melayu di kampung Peringat. Jalan Bachok, Kota Bharu.

Menariknya, apa yang orang Melayu lakukan, remaja Jepun turut lakukan, termasuk solat. Cuma keluarga angkatnya mengingatkan bahawa solat itu religus bukan budaya. Mr Seigo dan teman-temannya juga sudah pandai berbicara dalam bahasa Melayu.

Semoga kunjungan itu meninggalkan kenangan manis!

No comments:

Post a Comment