Monday, February 8, 2010

Sedikit seputar seni rupa.





Oleh: Rossem

Melukis adalah aktiviti mengolah medium dua dimensi atau permukaan dari objek tiga dimensi untuk mendapat kesan tertentu. Medium lukisan bisa berbentuk apa saja, seperti kanvas, kertas, papan, dan bahkan filem di dalam fotografi bisa dianggap sebagai media lukisan. Alat yang digunakan juga bisa bermacam-macam, dengan syarat bisa memberikan imej tertentu kepada media yang digunakan.

Seni lukis juga disebut seni catan atau seni rupa. Catan atau rupa ialah satu proses menghasilkan seni dengan menggunakan bahan berwarna atau atau cat yang disapu ke atas sesuatu permukaan yang rata. Aktiviti catan membolehkan seseorang menyedari serta dapat merakamkan kesan cahaya pada bentuk, rupa serta susunan yang terdapat pada alam sekitar.

Sejarah catan dikatakan bermula pada Zaman Yunani Purba. Gambaran yang dibuat mengisahkan aktiviti keagamaan. Media yang digunakan ialah mozek dan fresco. Pada Zaman Renaissance yang merupakan zaman kemuncak seni lukis di Eropah, media yang digunakan ialah cat minyak, cat air, fresco dan tempera.

Pada abad ke-20, muncul satu aliran baru dalam persembahan catan iaitu karya seni abstark dan semi abstrak. Di Malaysia, catan mula berkembang sekitar tahun 1930-an. Pelukis yang terkenal ialah Abdullah Ariff dan Yong Mun Sen yang banyak menggunakan media cat air.

Lukisan juga mempunyai banyak aliran. Antara yang terkenal ialah surrealisme, kubisme, romantisme dan plural painting. Namun pelukis-pelukis sekarang, dengan peralatan seni lukis yang serba moden serta memiliki ketajaman kreativiti yang tinggi lagi mengagumkan bisa menghasilkan karya terbaik, sehingga peminat seni lukis terpaksa berdiri lama di depan lukisan yang di peragakan. Tidak puas rasanya menatap karya seperti itu. Terasa seolah-olah berada di dunia lain. Imigenasinya seakan-akan tidak upaya menembusi tembok untuk menangkap makna dari sebuah hasilan seni yang amat mengaggumkan.

Namun, kelebatan apa pun, masih belum mampu menandingi pelukis zaman renaissance, Leonardo Da Vinci. Biarpun dikatakan bahawa peralatan untuk menghasilkan karya pada zaman itu sangat minimum, namun karya pelukis tersohor Eropah itu masih untuh sehingga ke hari ini, walhal sudah melewati banyak dekad. Senyum Mona Liza sama seperti dulu. Mempersonakan!

Pantang melihat Galeri lukisan.

Seni catan adalah kombinasi warna. Hal ini, sesuai dengan fitrah manusia yang sukakan warna-warni dalam kehidupan mereka. Kombinasi warna, berus dan canvas itu kemudiannya menghasilkan sebuah imej yang menarik yang bisa memberi impak yang terbaik kepada naluri manusia. Justeru ramai menganggap, menatap lukisan bisa menghilangkan stress. Bisa merelekskan otak. Memberi kelegaan berganda kepada sang peminat. Maka benarlah seperti kata orang, kalau fikiran anda berserabut, ditimpa banyak masalah, datanglah ke pameran lukisan. Tataplah sepuas hati karya pelukis-pelukis tersohor itu, nescaya fikiran anda jadi damai.

Saya, ke mana pergi pasti meluangkan sedikit masa untuk berkunjung ke galeri lukisan, paling tidak berhenti sebentar, melihat sang pelukis jalanan yang mengarap karya di sudut-sudut tertentu di pinggir jalan atau di bawah pokok, seperti saat berkunjung ke Bukit Tinggi, Sumatera Barat, Indonesia baru-baru ini. Bertemu dengan seorang pelukis yang tekun melukis di bawah sepohon pokok rendang berhampiran Jam Gadang. Sambil melukis ia menjual hasil karyanya. Itulah punca rezeki untuk menyara anak isterinya.

Bila saya memperkenalkan; saya juga seorang pelukis di Malaysia, seberkas senyuman pun dilempar ke arah saya. Tampak ruh persahabatan terukir di wajahnya. Dia meminta saya membeli lukisannya. Namun saya katakan “maaf, sore kelamarin saya sudah membeli tiga lukisan di sebuah galeri di jalan antara Bukit Tinggi ke Danao Malinjau”.

Di sepanjang jalan berhampiran pekan Kota Baru, Bukit Tinggi, terdapat beberapa galeri menjual pelbagai jenis lukisan hasil karya pelukis tempatan. Semua lukisan dihasilkan dari cat minyak dalam pelbagai ukuran, siap dengan frem.

Saya membeli sebuah lukisan surealis, pemandangan sebuah rumah minang di tepi sawah. Menggunakan bahan cat minyak, sayangnya, tanpa dicatat nama pelukis, dengan harga sejuta rupiah. Lukisan selebihnya, juga menggunakan bahan cat minyak tapi kecil sedikit ukurannya dengan harga sekitar setengah juta rupiah, juga tanpa frem. Lukisan-lukisan itu minta digulungkan supaya mudah membawanya menaiki pesawat.

Di pekan itu, selain terdapat tiga buah galeri lukisan, terdapat banyak toko kain. Toko kain menjadi tarikan utama turis. Pelancung dari Malayisa bagaikan terkena hysteria, sebaik saja turun dari bas wisata, terus meluru ke dalam toko. Hanya saya seorang yang berlari ke galeri lukisan yang letaknya bersebelahan. Disambut tuan punya galeri dengan senyum. Tanpa ada pelangan lain di dalamnya.

Demikian juga kalau ke Kuala Lumpur. Masa-masa terluang dihabisi di galeri-galeri lukisan. Bertemu teman-teman di Central Market (CM) atau mengunjungi Balai Seni Lukis Negara (BSLN). Seperti pada tanggal 7 Februari 2010 lalu di BSLN, menyaksikan pelbagai jenis lukisan daripada pelukis-pelukis tanah air yang diperagakan di lantai tiga. Kagum dengan kreativiti pelukis-pelukis muda terutama pelukis Cina dalam menghasilkan seni catan yang bermutu tinggi. Pelukis Cina lebih berani. Sedang pelukis Melayu masih bertahan dalam kerangka lama. Belum berani menerokai seni rupa yang ekstrem.

Hanya beberapa lukisan hasil karya pelukis dari Persatuan Seni Lukis Kelantan (PESENI), di mana saya juga sebagai Ahli Jawatankuasa, di peragakan di situ, antaranya pelukis cat air yang tersohor di Kelantan juga Malaysia, Ismail Kadir, pelukis cat minyak Imanordin dan Zaidi Yusuf. Yang lain tidak saya temui.

Buka galeri sendiri

Minat yang mendalam terhadap seni rupa mendorong saya membuka galeri sendiri. Sudah tiga tahun mini galeri yang terletak di Lot 1976, Jalan Bachok, Peringat, Kota Bharu itu berdiri. Ada dua bahagian, iaitu sudut kartun dan sudut seni halus (fine art) Diantara lukisan yang diperagakan ialah hasil karya pelukis Zainal Buang Hussain, Muhamad Ismail, Kasbi Sarbini, Imuda dan lain-lain. Dilukis dari bahan cat minyak dan cat air. Manakala lukisan kartun semuannya karya saya sendiri yang pernah terbit dalam akhbar.

Saya berhajat untuk mengumpul lebih banyak lagi lukisan dari pelukis-pelukis terkenal Malaysia, untuk tatapan peminat dan pengunjung.
Sesiapa yang meminati seni lukisan, bolehlah berkunjung ke Galeri Rossem bila-bila masa atau hubungi dulu lewat telefon atau e mail.. (rossemkartun@gmail.com)

No comments:

Post a Comment