Tuesday, May 15, 2018

Demi Qalam




Sejarah membuktikan akhbar berperanan luas dalam mencorakkan dunia.  Mantan Presiden Amerika , John F. Kannedy pernah menyebut “Saya lebih takut kepada sorang wartawan daripada seribu tentera”. Sementara ilmuan Islam terkenal, Ibnu Khaldum pula berkata “ Ketika perang, perajurit menjadi panglima, di saat kemenangan, penalah yang jadi jeneral”.  Semantara Filosof Yunani, Iskandar Agung menuturkan “ Masalah dunia  berada dalam dua hal iaitu pedang dan qalam”. Semantara Allah bersumpah “Demi Qalam”.

Dunia berputar,  masa berubah, media terus berperanan. Dari media cetak yang semakin malap kepada gejat yang lebih mudah dan murah, berita seluruh belahan dunia ada dalam saku baju atau seluar.  Justeru peranan Jurnalis, wartawan , tukang komentar atau  juru lapor tidak  mati,   berfungsi seperti sebelumnya,  bahkan lebih bebas. Mereka sebagai  tukang lapor/komentar,  sekaligus editor. 
 
Seperti kata sahabat saya, Djazlan Zainal, kualiti jurnalis  fecebook mutakhir ini semakin meningkat dengan penyertaan tokoh-tokoh media  arus perdana yang terkenal, mereka mulanya berasal dari media konvensional seperti akhbar dan televisyen. apabila pendapat mereka dianggap sanggahan bagi pihak tertentu, maka media facebook merupakan alternatif untuk pengamal media ini terus menyalurkan opininya. antara yang terkenal di facebook ialah Kadir Jassin, Sayuti Omar (MSO) Ku Seman Ku Husin,  Imlan Adabi,  Ahmad Lutfi Othman  dan ramai lagi. Yang memperjuangkan seni budaya pula seperti Shamsudin Osman, Kassim Mohamad ( sekadar menyebut beberapa nama).  Mereka mempunyai pengikut yang ramai.


1 comment: