Wednesday, November 24, 2010

Cheng Ho, Xinjiang dan Kelantan.

Oleh: Rossem

Saya singgah di sebuah gerai menjual DVD. Berbeza dengan gerai menjual VCD dan DVD yang ditemui di kedai-kedai biasa menjual cekera padat, jumlahnya sehingga memenuhi ruang kedai atau meja. Sedang yang diperagakan di sini hanya beberapa keping dengan dua judul. Kedua-dunnya lagu Cina. Di salah satu DVD tetera gambar seorang penyanyi wanita. Saya lalu membelek-belek. foto artis di cover dengan berlatarbelakangkan bunga-bungaan berwarna putih dan pink itu berjilbab. Tampak seperti usianya sekitar 40an, tapi masih cantik dan anggun.

Saya memandang wajah sang penjualnya. Sama dengan potret di cover DVD itu. Memang tak salah lagi, foto di cover itu dengan sosok penjual yang berdiri di sisi meja adalah orang yanag sama. Datang ke Kelantan dalam rangka Cheng Ho 2010, Festa Perdagangan Antarabangsa Kelantan – China (Cheng Ho 2010 Kelantan- China International Trade Fair), yang berlangsung 21 – 26 November 2010 di Kota Bharu.

Cheng Ho atau nama Muslimnya Ma San Bao, anak ketiga kepada Ma Haji, Nasab keturunannya sampai kepada Syadina Ali Karramallahu wajhah. Tokoh Muslim dari China ini semasa hayatnya membantu Maharaja Ming dalam banyak hal, sehingga menjadikan empayar Ming berkembang pesat dari segi pembangunan. Dan dalam masa yang sama dihormati dunia kerana peranannya dalam menwujudkan keamanan dan persaudaraan sejagat.

Dulu dan kini, tiada tokoh pelayaran yang boleh mengatasi dari segi besarnya armada yang dipimpin dan banyak serta jauhnya misi pelayaran yang dilalui. Kapal-kapalnya sehingga 300 buah dalam satu-satu pelayaran, dengan laskar lautnya sehingga 28 ribu orang.

Bayangkan, saat Cheng Ho mendarat di Melaka (1409), Jumlah rakyat Melaka hanya sekitar 3 ribu orang, berbanding 28 ribu anggota armada Cheng Ho. Namun kerana misi Cheng Ho seperti penyistiharan Maharaja Cina ialah untuk mencari sahabat, maka Melaka tidak ditawan, sebaliknya diberikan pengiktirafan sebagai negara berdaulat.

Bandingkan apa yang dilakukan Pertugis yang datang seratus tahun kemudian. Hampir separuh rakyat Melaka terkorban, dan Melaka ditawan Pertugis. Pemerintahan nya sangat kejam.

Cheng Ho bukan saja tokoh pelayaran, tapi juga pelopor kerjasama perdagangan, pertukaran budaya dan peradaban serta misi muhibbah. Maka atas nama semangat Allahyarham Cheng Ho tersebut, pemerintah Kelantan yang dipimpin Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menjalin kerjasaman serantau dalam pelbagai bentuk ikatan dan pengkongsian kemakmuraan secara bersama (friendship and prosperity). Sesuai dengan geaograpi dan sejarah, Kelantan adalah rakan semula jadi China dari segi perhubungan dan perdagangan antarabangsa.
Selanjutnya, China kini muncul sebagi kuasa eknonomi dunia yang terus berkembang. Selain itu Cina adalah khazanah peradaban lama, lubuk budaya dan kuasa pasaran yang besar.

Sejarah juga mencatatkan, Islam tiba di China lebih awal dari sampai ke Alam Melayu. Kesan sejarah Islam yang kaya dan panjang itu kekal sehingga hari ini. Justeru sentuhan persaudaran dan persahabatan yang sudah lama terjalin itu kini diperbaharui semula, diberi nafas baru. Tokoh-tokoh perdagangan China dijemput datang ke Kelantan (Kota Bharu) dengan membawa semangat Cheng Ho abad ke 14 (1409), menjalin ukhuwah disamping memperkenalkan barangan pembuatan mereka yang terkini.

Mereka yang dijemput menjayakan Ekspo Cheng Ho 2010 bukan saja terdiri dari ahli dibidang bisnis, turut dijemput pemimpin Islam, iman, pemimpin kerajaan, ahli budaya, pakar perubatan, pensyarah, penulis, artis, wartawan, ahli akrobatik dan pakar-pakar masakan. Bahkan majlis perasmian ekspo diawali dengan bacaan kitab suci al-Quran oleh qari jemputan dari Republik Rakyat China, Haji Ma Hussin dari …..Yunan. Seorang hafiz alumaani dari Universiti Madinah, sangat merdu suaranya, kalau mendengar suara tanpa melihat wajahnya, kita tidak akan mengatakan ia asal Cina. Demikian kebesaran Allah SWT. Sesungguhnya Dia tidak melihat manusia lewat ras bangsa dan keturunan tapi lewat ketakwaannya.

Selanjutnya, turut dijemput memimpin bacaan doa juga seorang imam dari China. Tampak seperti sudah lanjut usia. Seperti kata Exco Kerajaan Negeri yang bertanggungjawab menganjurkan ekspo, Dato’ Haji Husam Musa dalam ucapan alu-aluannya secara lucuan berkata “Imam yang kita bawa dari China ini paling istimewa, kerana janggut beliau lebih panjang dari janggut imam-imam di negeri kita”

Berbalik kepada cerita artis penjual DVD lagu. Beliau merupakan penyanyi terkenal China asal Wilayah Otonomi Islam Xinjiang. Artis yang bernama Mariam itu sangat peramah, sehingga berjaya menarik minat saya membeli sebuah DVD memuatkan lagu-lagu nyanyiannya dengan harga RM15, walhal sepatah ayat pun saya tidak memahami lirik lagunya.

1 comment: