Saturday, November 6, 2010

Laut dan gunung marahkan Indonesia

Oleh: Rossem
Seperti saling berpakat, kedua-duanya menyerang Indonesia serentak. Dari laut dan daratan. Laut membentuk ombak tsunami bergerak pantas lalu menghempas kepulauan Mentawai yang terletak di sebelah barat wilayah Sumatera Barat. Sementara dari daratan, debu, asap panas dan batu volkanik menghempas wilayah Yogyakarta, Jawa Tengah. Debu dan asap berbahaya itu akibat dari muntahan Gunung Marapi. Kedua-dua musibah yang menimpa memakan korban yang bukan sedikit, selain kerosakan pada rumah warga serta tanaman dan ternakan.

Merapi mula meletup tanggal 26 Oktober, sehari selepas tsunami merentap kurang lebih 400 jiwa di luar pantai Sumatera. Setakat ini jumlah warga yang tewas akibat bencana gunung Merapi 77 jiwa. Kebanyakan mangsa kanak-kanak dari desa Argomulyo yang lokasinya sangat hampir dengan kawah Merapi, kira-kira 18 kilometer.

Gunung Merapi yang sering sakitan dan batuk-batuk itu sangat ditakuti. Sejak 1548 Merapi meletup 68 kali, sebahagian letupannya eksplosif dengan lahar yang membentuk kubah. Letupan yang akibatnya begitu besar antara lain terjadi, tahun 1006,1786,1822 dan 1930. Letupan besar 1006 mengakibatkan seluruh bahagian tengah pulau Jawa diselubungi abu tebal dan jerebu, letupan 1930 menghancurkan 13 kampung dan mengorbankan 1,400 jiwa. Dan pada pertengahan 2006 Yogyakarta dan sekitarnya dihentam gempa yang begitu dahsyat.

Sementara bencana yang datang dari samudera, tanggal 30 September 2009 sebahagian daerah Pariaman, Sumatera Barat diterjah tsunami. Sebelumnya, saat menyambut tahun baru 2007, Acheh dilanda gempa paling dahsyat pernah dicatatkan. Ratusan ribu jiwa terkorban. Acheh menjadi padang jarak padang tekukur.

Ternyata Indonesia memang berdepan dengan risiko yang tinggi, berada dalam lingkaran api Pasifik. Di dasar laut terdapat gunung berapi, sementara gunung-gunung di daratan juga membentuk gunung berapi, salah satunya Gunung Merapi, antara gunung yang paling aktif di dunia dengan masa erupsi (letupan) antara dua dan tujuh tahun.

Bila meletupnya gunung berapi, warga yang mendiami di kaki gunung dan sekitarnya akan segera berpindah ke lembah-lembah untuk menyelamatkan diri. Sementara warga yang mendiami kawaasan lembah seperti pesisir pantai akan naik ke tempat tinggi, bukit dan gunung bila terjadi tsunami. Demikian ihktiar manusia. Jika malapetaka itu terjadi serentak di lokasi yang sama, pasti dua kelompok manusia akan berlari bertentangan, satu turun dan satu naik. Situasi dan kondisi seperti ini ada digambarkan oleh Allah SWT saat berlakunya hari kiamat. Bila bumi dan langit digulung, manusia akan berlari-lari tanpa mengetahui kemana mahu dituju.

Saya bersetuju dengan opini seorang penulis asal Indonesia yang ditulis dalam sebuah Koran di Malaysia, kebetulan beliau teman akrab saya: Rakyat Indonesia tidak punya banyak solusi. Yang terbaik, marilah muhasabah diri, keluarga dan masyarakat. Seruan beberapa orang kyai di Jakarta agar pemerintah dan rakyat Indonesia, ,sentiasa melakukan taubat nasional, ertinya taubat total, bukan hanya dilakukan rakyat atau umat Islam, tetapi individu yang memerintah secara berjamaah.

Selanjutnya teman saya menulis; amalan syirik, tahyul dan khurafat tidak pernah berkurang malah semakin subur, walhal teknologi moden sudah menguasai dunia. Kehidupan masakini dalam dunia global sepatutnya pemikiran juga menjadi semakin rasional. Kepercayan kepada keris sakti atau keramat Nyi Loro Kindul seharusnya dibuang dari dalam kotak pemikiran ummah. Amalan sihir atau ilmu hitam yang menjadi kebanggaan sebahagian orang harus dikuburkan di dasar laut, kerana praktik sedemikian ternyata membawa kesyirikan berat dan sangat dimurkai Allah SWT.

Di tempat-tempat tertentu ikan dan burung tidak boleh dimakan, takut alam akan murka. Ternyata inilah yang mengundang malapetaka dan azab daripada Allah SWT. Pemerintah pula tidak ada keinginan serius untuk kembali kepada Islam. Apa salahnya menjadikan ajaran Islam sebagai dasar kehidupan bermasyarakat dan bernegara. Membanguan bersama Islam dengan mengharamkan sebarang bentuk perjudian, tidak mengizinkan lesen penjualan arak, mendidik rakyat supaya tidak korupsi. Semuanya harus dimulai dari atas yakni pemerintah.

Menyekat secara serius segala jenis ajaran sesat yang begitu banyak di Indonesia. Ajaran Ahmadiyah dibiar terus bergerak, jaringan Islam liberal seolah-olah tiada penghalang. Di Muntilan, Jawa Tengah adalah pusat pendidikan para misionari Kristian, yang sentiasa bergerak mengkristiankan orang Islam, terutama di Yogyakarta dan Jawa Tengah. Kenapa ini terus dibiarkan dan tiada sekatan. Di daerah ini orang berganti agama entah beberapa kali satu hari, bagaikan semudah mengganti baju saja. Begitu pula dengan Kepulauan Mentawai, yang merupakan tempat subur bagai pergerakan misionari Kristian.
Ayuh, Kembalilah kepada ajaran Islam yang benar. Pasti selamat!

No comments:

Post a Comment