Thursday, November 19, 2009

Bola sekarang di kaki UMNO?



Oleh:Rossem

Sebuah email dari seberang dikirimkan kepada saya bertanya seputar bai’ah: Jatuh talak tiga terhadap isteri Wakil Rakyat PAS sekiranya mengkhianati parti. Saya ingin mendengar langsung dari anda seputar itu.

Terkejut sekali membacanya. Begitu pantas berita itu sampai keribaannya. Saya dan beliau rupanya mengetahui tentang bai’ah yang bunyinya sangat menakutkan itu dalam masa serentak.

Dalam dunia global seperti hari ini, walaupun teman saya itu berada di Indonesia, sementara saya di Malaysia, namun jarak yang jauh itu sedikit pun tidak menghalang untuk sama-sama berkongsi maklumat secara serentak. Internet tidak pernah mengenal sempadan yang boleh menghalang seseorang daripada mengetahui hal-hal yang berlaku di tempat lain, walau ribuan kilometer jarak sekalipun. Apalagi kalau beritanya itu berstatus keji, jelek atau berunsur fitnah yang terkait dengan Islam.

Seperti apa yang ditulis pada email itu. Berita seputar bai’ah dipetik daripada agensi berita Indo-Asian Service (IANS), Khamis, 7 November. Intinya, sebuah berita yang mengambarkan betapa jeleknya Parti Islam Semalaysia (PAS), sehingga sanggup berbai’ah menceraikan isteri sebagai satu upaya menghalang seseorang wakil rakyat mereka keluar parti atau mengkhianati perjuangan.

Seumur hidup saya, selama mendampingi PAS, tidak pernah mendengar lafaz bai’ah sedemikian. Hanya baru sekarang cerita itu terdengar di telinga. Saya cuba mencari sumber beritanya, rupanya ia terbit daripada lisan Menteri di Jabatan Perdana Menteri ( Hal Ehwal Agama), Major Jeneral Jamil Khir Baharom. (saya kenal rapat dengan beliau kerana rumah kami di Kuala Lumpur berdekatan, sering bertemu di masjid Syaidina Hamzah, Batu Muda). Kemudian kenyatan beliau disiarkan dalam akhbar.

Di mana pula sang menteri memperolehi maklumat itu? Saya cuba mencari akar tunjangnya. Rupannya daripada lisan wakil rakyat PAS sendiri, iaitu Ahli Parlimen Shah Alam, Selangor, Khalid Samad. Dalam satu pengakuan beliau, kemudian pengakuan itu dipetik akhbar. Sementara Jamil Khir hanya memberi respons keesokan harinya.

Kalau pengakuan daripada Ahli Parlimen PAS sendiri maka berita itu pasti benar. Bai’ah mungkin adalah pengalaman langsung daripada beliau. Saya bingung, bagaimana isteri yang dicintai dijadikan sebagai cagaran dalam sebuah perjuangan kepartian. Apakah bai’ah seperti ini pernah dilakukan Rasulullah saw dan para sahabat baginda sebagai pengikat kesetian kepada perjuangan Islam. Ha-hal seperti itu menerjah minda saya, lalu cuba mencari jawapan yang sahih sepantas mungkin.

Kalau Rasulullah saw tidak melakukan, tapi PAS melakukan bai’ah dengan lafaz sedemikian bermakna perbuatan itu tidak selari dengan yang dikehendaki Islam, akibatnya pasti tidak baik kepada PAS, kemungkinan tidak disenangi golongan ibu-ibu. Pasti kaum wanitanya akan benci dan perlahan-perlahan meninggalkan parti. Jika perkara ini berlaku, PAS akan rugi kerana majoriti pengundi parti itu ialah kaum wanita.

Pemimpin PAS pertama yang memberi reaksi ialah Mursyidul Am, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau menafikan wujudnya lafaz bai’ah dengan menyebut jatuh talak tiga kepada isteri sekiranya Wakil Rakyat itu keluar parti. “Ia tidak pernah dibuat di Kelantan” Katanya. Walaupun bai’ah atau akur janji itu memang wujud, tapi lafaznya bukan seperti itu.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, setelah diarahkan pucuk pimpinan telah melakukan penyiasatan terperinci mengklimkan bahawa PAS sejak menyertai pilihan raya beberapa dekat lalu, tidak pernah ada bai’ah seperti itu melainkan bai’ah rasmi yang dibaca bagi memastikan calon wakil rakyat tidak mengkhianati parti.
Bai’ah rasmi itu hanya menyebut mengenai laknat Allah terhadap mereka yang khianat terhadap perjuangan parti dan langsung tidak menyatakan selain itu.

Lafaz itu berbunyi “Bismillahirrahmanirrahim. Wallhi Wabillahi Watallahi. Bahawa saya Sipolan bin Sipolan yang diamanahkan oleh PAS untuk bertanding dalam pilihan raya bersumpah dengan nama Allah bahawa sama ada saya menang atau saya kalah di dalam pilihan raya ini saya tidak akan mengkhianati parti dan perjuangan parti. Jika saya mengkhianati parti dan perjuangan ini maka saya akan dilaknat oleh Allah, para malaikat dan sekalian para pelaknat”.

Isu bai’ah pun noktah. Tidak dapat dipanjangkan oleh musuh-musuh PAS yang mahu melihat agar parti Islam itu tampak jelek di mata umum. Ia ibarat tali sudah tersimpul pada hujungnya. Hakikatnya umum telah memahami bahawa PAS memang tiada membuat bai’ah seperti yang didakwa itu secara rasmi. Kemungkinan hanya dilakukan Wakil Rakyat tertentu dengan sebab-sebab tertentu di luar pengetahuan kepimpianan parti itu.

Namun isu lain dicari buat mengantikan isu bai’ah itu. Lalu ditemui seberkas lagi yang ternyata lebih hangat.

Terkini dan terkejut. Tiba-tiba media melaporkan; Tok Guru menunaikan ibadat haji tahun ini dengan tajaan ahli korporat. Sehingga Tok Guru kerkecil hati lantas membatalkan terus hasrat menunaikan ibadat haji pada tahun ini dengan serta merta.
Kebelakangan ini PAS diserang pelbagai isu secara bertali arus. Daripada isu Kerajaan Perpaduan, EGM yang bertukar kepada seminar, isu Dr Hassan Ali, JAIS /Dr Asri, bai’ah, isu Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) diziarahi pegawai dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Namun, antara yang paling brutal ialah perang antara Kickdefila dengan PMBK. Ia sangat mengkhuatirkan, kerana banyak pendedahan yang dibuat sang bloger itu dalam blognya. Peluru yang ditembaknya sering mengenai sasaran kerana Syed Azidi merupakan “orang dalam” yang pernah bekerja dengan Kerajaan Negeri Kelantan sejak 2006 di PMBK, bahkan ia bertanggungjawab langsung dengan Exco Kelantan Dato’ Haji Husan Musa. Publik akan akan tetap mengatakan Kickdefilla berada dalam posisi “benar” selama PMBK tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap bloger itu demi untuk membersihkan namanya.

Benarlah seperti kata orang; sekarang bola berada di kaki UMNO!

No comments:

Post a Comment