Monday, March 30, 2009

Dosa Pejuang

Oleh: Rossem

Dosa Pejuang dianggap karya yang luarbiasa. Kenapa dikatakan luarbiasa? Menurut sang penulis, A.Samad Said. Cerpen itu ditulis dekad 90-an, yakni dekad yang kacau. Pada tahun-tahun itulah krisis rebutan kuasa menyala, dan pada dekad itu juga serangan ekonomi amat melukakan. Tapi Dosa Pejuang ditulis seputar 1992, awal dekad 90-an yang sudah pun memercitkkan bahang kegelisahan, khususnya keresahan politik.

Selanjutnya, sasterawan negara menyebut dalam bukunya Ilham Di Tepi Tasik: Dekad tersebut mula menyala pelbagai perjuangan lain, dan bukannya perjuangan menentang. Di sini masalah atau krisis ekonomi sudah mula dominan dan genting, juga soal memperkekal kuasa dengan pelbagai cara serong dan kasar.

Akhirnya dekad 90-an berlalu dengan seribu kejadian. Fenomena politik yang mencemaskan. Umno yang dianggap kebal sejak sekian lama, teruji dengan kemelut politik yang parah. Rupanya luka akibat pemecatan Datuk Seri Anwar Ibarhim sebagai Timbalan Perdana Menteri tidak mudah disembuhkan. Nanahnya masih berbau hanyir hingga ke hari ini, walhal perstiwa itu sudah lebih 10 tahun berlalu.

Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri ketika itu, dikatakan menjadi punca pemasalahan. Rakyat persalahkan beliau dan akibatnya - reformasi pun pecah. Kemuncak kemarahan rakyat bila Anwar diseret ke penjara setelah melewati proses pengadilan yang panjang dan membingungkan. Dalam hal ini, rakyat mengira bahawa keadilan sudah berkubur!

Bagaimana kondisi sasterawan ketika itu bila berdepan kemelut politik yang serong dan kasar? Antara yang awal terpanggil memberi reaksi ialah Sasterawan Negara, Datuk Shahnon Ahmad, diikuti dengan penyair Dinsman. Shahnon terjun langsung ke gelanggang politik dan bertanding pada pilihan raya umum ke-11 (1999) atas tiket Pas dan memenangi kerusi Perlimen Sik, Kedah. Sementara Dinsman masih istiqamah dengan perjuangan Pakatan Rakyat.

Sasterawan adalah manusia seni yang mudah tersentuh dengan politik “serong dan kasar” yang dimunculkan oleh elit-elit pemerintah khusunya Umno. Namun hakikatnya, mereka adalah kaum yang sabar dan beretika. Jarang bersikap emosional. Mereka punya ilmu yang cukup untuk mengawal diri daripada menghemborkan kata-kata yang tidak sopan sepertimana dilakukan pemidato politik bila berdepan dengan isi-isu yang mencabar bangsa atau bahasa. Mereka hanya berkomentar lewat bait-bait puisi yang indah tapi tajam makna serta maksud. Tapi malang, bahasa puisi tidak pernah difahami orang-orang politik khususnya Umno.

Misalnya, Isu Pendidikan, Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Sasterawan dan tokoh-tokoh bahasa telah sekian lama melahirkan rasa sangsi mereka lewat bait-bait puisi dan cerpen, memprotes kepada pemerintah khususnya Kementeraan Pelajaran Malaysia kerana mengantikan bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris bagi subjek sains dan matamatik di sekolah menengah. Sang tokoh khuatir, PPSMI menyekat perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Dalam jangkan masa panjang, seputar 50 tahun akan datang, akhbar Melayu akan menjadi akhbar sisipan dalam The Straits Times; kata Sasterawan Negara. Datuk A. Samad Said. Namun telinga elit-elit politik itu terlalu sempit untuk menangkap makna penuh simbolik.

Kemuncak penentangan itu berlangsung di Kuala Lumpur tanggal 7 Mac 2009. Ribuan massa berarak dari Masjid Negara ke Istana Negara, dikepalai sendiri pejuang-pejuang bahasa, seperti A.samad Said, Datuk Dr. Hassan Ahmad dan lain-lain. Ironisnya mereka diiringi ratusan petugas polis yang menyejukkan suhu panas sore itu dengan pacutan air dari track Water Canoun. Bahkan berlaku gari mengari. Berpuluh orang digiring ke balai polis !.

Penentangan terbuka kelompok sasterawan ini merupakan jawapan langsung terhadap kedegilan pemerintah, yang terus menutup telingga, tidak mahu mendengar rintihan seputar isu memasuhkan PPSMI yang diperjuangkan majoriti rakyat selama ini.

Dengan secara subrono dan tanpa berlapik, Menteri Pelajaran, Datuk Hishamuddin Tun Hussien menuding jari khusus buat dua tokoh bahasa yang sangat lanjut usia itu dengan menuduhnya sebagai telah diperalatkan kaum oposisi negara ini. Kesucian sang tokoh itu telah dinodai kerana mengangkat sepanduk “ Jangan Bunuh Bahasa Ibunda”. Satu tuduhan berat, bahkan boleh mengalirkan air mata bagi sosok-sosok yang ikhlas sepertinya.

“Apa yang saya perjuangkan adalah berdasarkan akal dan ilmu saya. Saya boleh berfikir, ada jiwa, saya makhluk Allah dan saya bukan moyet. Tidak ada hantu di belakang GMP” Demikian marah Dr Hassan Ahmad mendegar komenter sang menteri.
Rupanya perjuangan “Jangan Bunuh Bahasa Ibunda” disisi lain adalah satu kesalahan besar. Barangkai itulah yang dimaksudkan A. Samad Said atau Pak Samad – Inilah Dosa Pejuang!

No comments:

Post a Comment