Thursday, September 20, 2018

Alberto Fujimori, Mari Alkatiri dan Najib.



Oleh: Rossem

Tahun 1990an  banyak saya lukis kartun tentang Alberto Fujimori, saya kagum dengan beliau, bagaimana orang Jepun boleh menjadi Presiden Peru, sebuah negara di Amerika Latin. Jepun dengan Peru jauhnya merentasi lautan Pacific. Namanya juga masih nama Jepun - Fujimori, hanya ditambah Alberto di hadapnya. Isterinya juga orang Jepun,  Susana Shizuko Higuchi Miyagawa. Politikus dan tokoh politik kontrovesi Peru itu Lahir tahun 1938. Dalam surat beranak mencatatkan lahir di Miraflores, sebuah daerah di Lima,Peru,  tapi diragukan.  Musuh politik beliau mengatakan lahir di Jepun. Fujimori memiliki dua kerakyatan- Peru dan Jepun.  Menjadi Presiden Peru hampir 10 tahun (1990 -2000). 

Fujimori berjaya menstabilkan ekonomi Peru yang tenat ketika itu. Ancaman komunis dan pengganas  Shining Path yang mengugat  keharmonian Republik   berjaya dibanteras. Musuh dalam selimut dan iri juga ramai. Kekuatannya ialah, rakyat marhain Peru menyukainya. Golongan inilah pendokong tegar Fujimori.

Tahun 2000 beliau menghadapai tuduhan rasuah dan penyalahangunaan kuasa. Fujimori diburu Badan Anti Korupsi Peru. Beliau bernasib baik,  tempat berlindung yang diyakini bisa menyelamatkan dirinya ialah Jepun -  tanah leluhurnya. Jepun memberinya kerakyatan. 

Di Jepun ia mengirim surat lewat faks. Fujimori menulis panjang lebar dengan para akhir “ saya letak jawatan sebagai Presiden Peru berkuatkuasa hari ini”.  Kongres Republik Peru   menolak perletakan jawatan itu. Mereka mahu Fujimori kembali ke Peru untuk diadili.  Jepun enggan mengekstradisi Fujimori ke Peru kerana tidak ada perjanjian ekstradisi antara  dua negara. 

Dari Jepun Fujimori terbang ke Santiago, Chile,  tetangga Peru, untuk meninjau, apakah bisa   kembali aktif sebagai ahli politik. Di Chile, nasibnya dirundung malang, pihak keselamatan negara itu menangkap beliau dan diletakkan sebagai tahanan  dalam rumah selama 22 bulan. Tahun 2005 beliau diekstradisi ke Peru. Ribuan rakyat Peru berkumpul di lapangan terbang Antarabangsa Jorge Chavez  untuk menyambut kembalinya wira mereka. Pemimpin yang tak punya mahkota itu dikalongkan dengan bunga-bungaan. Senyum pun terukir. 

Polis segera menangkap Fujimori  dan dibawa ke pusat tahan di Lima. Presiden Mahkamah Agung mengatakan Fujimori menghadapi lima tuduhan rasuah dan dua mencabuli hak  asasi manusia.  Tanggal 11 Disember 2007 dalam perbicaraan, dengan  bukti-bukti dari dokumen-dokumen dan pita-pita video milik  isteri ketua pengintip rahsianya Vladimiro Montesinos. Akhirnya Fujimori dijatuhkan hukuman enam tahun penjara. Rayuan ditolak  Mahkamah Agung.




Selepas itu, berpuluh-puluh lagi tuduhan dikenakan ke atasnya. Antaranya,  Pada April 2009,  kesalahan  melanggar hak asasi manusia semasa menjadi presiden, dan dihukum 25 tahun penjara.
Yang berkuasa bisa mencipta apa jua pertuduhan. Kuasa di tangan mereka!

Nasib ketua negara tidak selalunya mengembirakan. Langit tidak selamanya cerah. Ribut petir dikala senja amat menakutkan. Nasib yang sama menimpa Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak.  Kini bergelar mantan. Fujimori sebelum ditangkap, sempat melarikan diri, dari satu negara ke satu negara.  Najib hanya berlegar sekitar rumahnya - setiap  saat diawasi. 

Sepertimana saya simpati dengan nasib Fujimori, sang politikus malang dari  negeri yang jauh, tak punya hubungan religis sama sekali.  Dengan Najib juga saya simpati. Saya sudah lama berhenti mengkritik beliau lewat kartun sebelum PRU14. Bayangkan, bagaimana perasaan ibunya Tun Rahah yang sudah tua renta  melihat anaknya diperlakukan sedemikian rupa. Najib keluarga bangsawan, putera kepada Perdana Menteri ke dua Malaysia, Tun Abdul Razak Hussain,   bukan seperti keluarga saya yang hidup susah di kampung. Jasa beliau dan Tun Razak  harus diambilkira dalam setiap hukuman. Dan sepanjang sesi pertuduhan, beliau tidak menunjukkan reaksi melawan. Layanlah beliau sepertimana Jusuf Habibie, Megawati, Abdurahman Wahid melayan Suharto, saat mantan presiden Republik Indonesia itu dilucutkan mahkota dari kepalanya, walaupun Almarhum dikenakan perlbagai tuduhan.  
  
Seorang lagi ketua negara pernah saya kagumi, banyak  menulis tentang beliau suatu ketika dahulu iaitu  Dr Mari Alkatiri. Perdana Menteri pertama Timor Leste (2002 -2006). Lahir tahun 1949, ketika itu usianya 68 tahun. Beliau seorang pejuang kemerdekaan.  Jose Ramos Horta salah seorang rakannya, yang kemudian mengganti tempat beliau  sebagai Perdana Menteri Timor Leste. 

Apa yang menarik tentang Alkatiri ialah ; beliau  seorang Islam, keturunan Arab Yaman, memerintah sebuah negara 96 persen Kristian Katolik. Tahun 2006, Timor Leste mengahdapi perang saudara, pasukan keselamatan memberontak. Polis Malaysia juga dikirim bertugas di sana di bawah  piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Rakyat mendesak Alkatri meletak jawatan. Akhirnya meletakkan jawatan dalam kondisi kerterpaksaan setelah Ketua Polis Timor Leste Paulo Martins mengeluar kenyataan; ada konspirasi Alkatiri  untuk membunuh pesaing politik.  Alkatiri meletak jawatan 26 Jun 2006. Yang berkuasa bisa melakukan apa sahaja!


1 comment: