Thursday, September 6, 2018

POLITIK SEKARANG- APA PENDAPAT ANDA?


Oleh: Rossem

Kalau bertanya orang Cina dan India, bagaimana keadaan politik Malaysia sekarang. 90 peratus mengatakan berpuas hati.  Apa yang diperjuangkan selama ini membuahkan hasil. Walaupun buahnya belum ranum, kemungkinan tidak akan dimakan ulat sebelum masak sangat menyakinkan.  Katalah apa sahaja keburukan tentang  Pakatan Harapan (PH) mereka tetap mengatakan, PH terbaik.

Tanya orang Melayu, jawabannya; Manifesto 100 hari sekadar kelentung. Mansuh GST ganti SST- tak jauh beda macam itek dengan serati. Bahasa Melayu dianaktirikan, tidak mesra budaya,  harga barang tak juga turun. Itu jawaban penyokong Umno dan atas pagar. 

Pakatan Harapan  cuba membawa Malaysia  ke arah libralisme dalam  agama, Islam tergugat, LGBT  diberikan muka. Itu jawaban daripada penyokong PAS. Jawapan dari pengundi PH pula; kita sudah menafikan khurafat, UMNO/BN tak  mungkin ditumbangkan, sekarang kita sudah tumbangkan. Koruptor dan penyangat  kuasa seperti cacing kepanasan. Mereka  akan diheret kepengadilan. Hutang negara yang ditinggalkan mencerceh RM1 trilion.  Matlamat menjatuhkan UMNO/BN sudah berjaya. 

Kenapa UMNO kehilangan kuasa? UMNO  tidak dapat mempertahankan kekusaannya tanpa bantuan  kaum lain seperti  Cina, India,  bumiputra Sabah dan  Sarawak.  Bergabung bersama  BN  farmula terbaik . Pecah bererti kalah.  Bijak pemimpin politik di zaman Tengku Abdul Rahman membentuk kesepakatan. Sebuah kontrak sosial yang mantap bahkan tak terfikirkan. 

Itu gagasan 60 tahun dahulu.  Belum tentu berkekalan. Generasi sekarang cara berfikir berbeda. Ramai sudah yang dapat menerima hakikat;  Malaysia negara berbilang kaum. Orang Cina, India sama-sama lahir di bumi ini.  Tanah ini ibunda mereka.  Mereka punya hak asal tidak bertentangan dengan perlembagaan negara. Bahkan ada yang berpendapat; Melayu adalah pemegang tali (kekuasaan politik), orang Cina timbanya (ekonomi). Tali tanpa timba tak berguna, Timba tanpa tali juga tak berguna. Saling perlu memerlukan.

Jauh ke hadapan. Menyelami realiti. Hakikatnya bukan  setakat ekonomi, bahkan politik.  Tahun 1978 Tun Dr Mahathir memecat TPM Datuk Seri Anwar Ibrahim,  UMNO berpecah. Lahir PKR.  Sokongan orang Melayu kepada UMNO jatuh merudum.  Akibat perpecahan itu, PRU 1999,  UMNO/BN  dikhuatiri akan berhadapan dengan kekalahan teruk. Namun tak berlaku.  Siapa yang menyelamatkan UMNO/BN?  Undi solid orang Cina.  Mereka kekal bersama  MCA, GERAKAN dan MIC.  Bermakna kuasa tawar menawar politik ada di tangan mereka.


PRU 12 dan PRU 13,  Barisan Nasional (BN) mula kehilangan 2/3 apabila orang Cina tidak lagi memberi kepercayaan total kepada BN.  PRU 2018 UMNO/BN tersungkur.  Orang Cina mengundi DAP dan  PKR dalam gabungan PH.  MCA, Gerakan, MIC  menjadi  parti sejarah.


Sekiranya  UMNO dan PAS bergabung atau membentuk kesepakatan untuk menghadapi kemaraan PH pun tak cukup ernegi,  kerana BN sudah tinggal nyawa-nyawa  ikan. Berbaki tiga parti, tetapi  semua sudah sakit.  Ubat menyembuhkan penyakit hanya satu cara;  MCA dan GERAKAN memujuk orang Cina kembali bersama seperti dahulu. Suatu kerja sukar zaman now!. 

Berbaik atau bergabung  dengan PAS bukan mudah  bagi kedua-dua parti Melayu itu.  Pilihan raya kecil mungkin boleh, PRU berkucar lana. Perebutan kerusi tak dapat dielakkan. Masing-masing  akan  bertegang leher mahu mempertahankan kerusi tradisional masing-masing.  Mereka sudah terbiasa, 60 tahun berhadapan antara satu sama lain. Kehendak pengundi harus didahulukan. Pemimpin sukar membuat keputusan. Beratakan. 

UMNO juga menghadapi masalah. Strategi  atau pendekatan bagaimana mahu digunapakai  menghadapi kemaraan PH. Cyebertooper tak cukup. Lambat laung tembelang akan pecah. Cara berhemah KJ atau cara ultra Melayu Lokman Nor Adam? Perpecahan dalaman kian parah.  Yang menunggu untuk melompat si katak lompat ke PPBM juga ramai. Setahu saya, PPBM dan AMANAH  ligat membuka cawangan baru, mengedar borang keahlian di seluruh Malaysia.  Bearapa banyak cawangan baru UMNO dibuka selepas PRU14?

PAS dengan caranya.  Menghukum seseorang dari jauh.  Tertarik dengan cara dakwah Ustaz Ebit Lew seorang Cina Muslim,  bagaimana ia mendekati  Marina Maharhir. Tazkirah hampir dua jam. Memberitahu kesempurnaan Islam secara bertentang mata.  Saya melihatnya dari youtube. Fokus Marina kepada tazkirah itu  luar jangkaan, pasang telinga, tidak berpaling kiri, kanan atau belakang. Mungkin inilah pertama kali para dai’ mendekati beliau. Umat Islam Malaysia ramai mengakui sebagai pendakwah, tepai tidak seperti Ebit Lew, terus ke sasaran.

No comments:

Post a Comment