Sunday, August 26, 2018

PAK SAKO MENULIS KATA PENGANTAR


Kata orang, kata pengantar sesebuah  buku  adalah nilaitambah kepada buku tersebut. Siapa yang menurunkan kata pengantar?  menajdi sangat bernilai sekiranya sosok itu seorang tokoh popular dalam bidang tertentu yang ada hubungan kait dengan konten  buku itu. Bahkan  ada kaki buku membeli  buku   semata-mata  minat kepada tokoh idolanya yang menulis kata pengantar, biarpun hanya dua atau tiga lembar cuma. 

Buku kartun pertama  saya “Konstabel Jabit” (1980) diterbitkan Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd diberikan kata pengantar  Pak Sako (Dr Ishak Haji Muhamad- Allahyarham). Saya kaget bila melihat Pak Sako seorang tokoh sasterawan sekaligus pejuang kemerdekaan  menulis kata pengantarnya. Apalah istimewa lakaran kartun  itu dimata umum sehingga tokoh besar yang saya hormati memberi kata pengantar  dua lembar. 

Allahyarham Pak Sako memulakan kata pengantar buku “Konstabel Jabit” dengan menulis “ Lelaki Melayu yang bernama Jabit memanglah ada, Jabit, Jabil, Jamlus, Jahil, Jalal, Jamaludin, Malah yang bernama Jambul pun ada. Tetapi Rossem? Ganjil nama itu bukan? Kalau “rassam” saya tahulah maknanya, apa bendanya, iaitu sup pedas yang kita boleh dapat di kedai-kedai makan atau restoran-restoran India di negeri kita. Sup pedas atau “rassam” ini pakai rempah dan cili kering. Rasanya sungguh enak. Mula-mula hirup terasa pedas, kemudian terasa masam manis, makin dihirup makin sedap, menaikkan selera makan nasi atas daun pisang, berlaukkan kari ikan tenggiri, kuah pekat, kerabu timun, acar, papadem dan sayur-sayur masakan cara India, meleleh air liur saya”. Al fatehah...


1 comment: