Sunday, July 22, 2012

Kelantan menyantuni selebriti: Mas Azzam

Kholidi bersama Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan.

 Oleh: Rossem  
Kholidi (5 dari kanan) memegang cenderahati berupa karikatur karya Rossem
  Persiapan menyambut ketibaan  Ramadhan Kareem ternyata tidak hanya  mempersiapkan hal-hal berbentuk fizikal  bahkan sentuhan spiritual.

 Bagi kelompok anak-anak muda Kelantan,  dua hari menjelang Ramadhan pada tahun ini membawa makna yang tersendiri kerana  kehadiaran aktor  yang mereka nanti-nantikan selama ini sudah berada di depan mata. 

 Mendengar motivasi yang sangat Islami dari Kholidi Asadil Alam,  pelakon  Ketika Cinta Bertasbih (KCB) yang didatangkan dari Indoneisa, justeru anak-anak muda itu merasakan  seperti mengikuti sebuah ceramah agama  oleh seorang ustaz.  

 Selama ini, ramai  menganggap  filem   Ketika Cinta Bertasbih  sebuah filem Islami kerana skripnya   ditulis seorang novelis Islami terkenal Habiburrahman El Shirazy, para  pelakonnya belum tentu Islami, tetapi setelah   melihat sendiri  Kholidi yang berperanan  sebagai Mas Azzam dalam filem tersebut  dengan penampilan yang sangat Islami, bicaranya seperti  seorang ustaz, maka bukan saja filem KCB itu Islami bahkan  pelakonnya (hero) juga  Islami kerana  memiliki ciri-ciri sebagai seorang Muslim yang patuh  kepada syariat Islam.  

  Kehadiran selebriti yang punya ramai peminat di Malaysia itu tepat   sekali dengan perubahan yang berlaku di Malaysia, kerana sejak kebelakangan  ini ramai arti-artis Malaysia yang berhijrah dari kehidupan yang penuh glamour dengan kehidupan sebagai seorang Muslim  dengan artisnya mengenakan jilbab dan mengawal  moral  dan tingkah laku.

 Kholidi, 23, yang datang bersama kedua orangtuannya  untuk program Bicara Selebriti anjuran Kerajaan Negeri  Kelantan, 18 Juli 2012, ditampilkan di atas pentas  bersama empat selebriti lokal, Yatt, Ana Raffali, Ustaz Harizal, sementara Amin Idris sebagai moderator  di depan ribuan anak-anak muda Kelantan dan berlangsuang di Balai  Islam, Kota Bharu. 

 “Pertama kali saya melihat  artis-artis  wanita di Kuala Lumpur, hati saya  jadi sedih. Kerana tak berkerudung, tapi setelah saya datang ke Kelantan,  saya menemui jawaban, Kelantan memulainya dengan mendidik wanita agar berkerudung tanpa  mengira mereka itu  artis atau sebaliknya”.  Ucap Kholidi dalam program yang didisiarkan secara  lintas langsung melalui KelantanTV. 

 “Kelantan sebuah negeri sangat Islami, banyak pesantren yang  bisa diambil  contoh dari sini untuk dimanfaatkan umat Islam di negeri-negeri lain”. Ujar kholidi yang juga berasal dari keluarga pesantren di Pasuran, Jawa Timur. Menurut beliau  kakaknya,  Khairul Ali (Almarhum) seorang kyai yang terkenal di pesantren milik keluarganya Al-Mashudi. 

 Bercita-cita mau menjadi produser filem-filem Islami di Indonesia suatu hari nanti,  dan cita-cita itu  menurutnya   menjadi lebih bersemangat bila Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, saat beliau bersilaturahim ke kantornya menasihat beliau agar meneruskan cita-cita itu kerana hiburan  adalah  fitrah manusia, tapi mesti hanya  hiburan yang dibenarkan menurut syariat  Islam. 

Selanjutnya Kholidi memuji Kelantan, sebuah negeri yang dipimpin  ulama telah mengambil pendekatan dengan menyantuni  (peduli)   artis terutama artis yang berhijrah dengan  memberi mereka peluang meluahkan perasaan kegembiraan mereka setelah berada di penghidupan baru dan pengalaman mereka bisa  dikongsi  bersama. 

 Sebelum Kholidi,  Kerajaan Kelantan melalui  Wakil Rakyat Ustaz Ahmah Baihaki Atiqullah telah mengungang aktris atau heroin filem KCB ke Kota Bharu iaitu Oki Setianadewi untuk program Bicara Selebriti siri terdulu. Ternyata sambutan yang diberikan kepada kedua-dua  selebriti dari negara jiran itu  hebat sekali. 

 Kalau dulu Oki mengakhiri bicara dengan sajak, maka Kholidi juga kali ini berbuat demikian, membaca saja yang ditulisnya secara spontan.

 Terima kasih, hangatnya sambutanmu
Nama Kelantan  asing bagi telinga ku
Pernah dengar, namun tak akrab
Hari kelmarin pertama dalam hidupku
Jejak kaki di bumi Kelantan bersama ibu, abahku

Begitu senang dan sukacita
Sambutan hangat masyarakat Kelatan yang ku rasakan.
Ibu, dan abah ku juga merasakannya
Kami cepat akrab di sini

Selamat datang Kholidi bersama keluarga
Begitu kami disapa masyarakat Kelantan
Suasana sosok budaya Islam terlihat di sini
Pesantren, sekolah Agama Sains dan Tahfiz gagah berdiri
Menjadi erergy besar untuk membangun Kelantan
 ini berbeza dengan negeri Malaysia.
This is a power of Kelantan
Islam dijunjung, Raja Disanjung, Rakyat dipayung

Assolatu Khoirumminannaum
Assolatu Khoirumminannaum
Suboh aku dan kedua orangtuaku di Masjid Muhammadi
Terasa tenang spirit Islam mula dibangun
Bersama sejak Suboh hari di sini

Nasi Kerabu menyambar kami dari Indonesia
Unik, sedap, lazat, ohhh Nasi Kerabu
Budaya masyarakat Kelantan yang dirindukan
Hanya sekejap kami di sini
Suasana sukacita akan terus kekal dalam memori
Sepulang kami ke Indonesia
Kelantan terima kasih atas sambutanmu
Kalau ada sumur di ladang boleh kita tumpang mandi
Kalau ada umur panjang boleh kita berjumpa lagi.

Kholidi Asadil Alam

 Foto :  Kholidi bersama kedua orangtuanya di depan rumah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat



No comments:

Post a Comment