Sunday, July 15, 2012

Kartunis politik dituduh “keliru”

Imuda melakar kartun di BSVN di majlis santai bersama kartunis.
Im

Oleh: Rossem
 Tiba-tiba sebuah tulisan dimuat dalam  koran yang mempersoalkan kartun itu  harus dilukis hanya menjuruskan kepada pemujian terhadap pemerintah. Maka sesiapa dari kelompok kartunis yang tak memuji pemerintah dianggap karyanya   “keliru”.

Wartawan  tak  mungkin menulis demikain. Wartawan hanya  perakam peristiwa. Mereka memetik kata-kata dari salah seorang kartunis  saat sang kartunis itu menyampaikan ucapan di sebuah majlis makan malam. Ketika kartunis itu  berbicara  ia  merasa dirinya berdiri di atas landasan yang betul sebagai seorang kartunis.

Kartunis harus menjaga nama baik dirinya  dan teman-teman  kartunis  lain, justeru kartunis harus menghindiri daripada melukis kartun yang bisa mengundang rasa marah pemimpin pemerintah.  

Selanjutnya kartunis  yang terkenal dengan kartun jungle jokes itu berujaran “Kartunis tugasnya  menyampaikan maklumat yang tepat dan merakam sejarah bagi mendidik pembaca”

Walaupun umum mengetahui sebenarnya sosok itu bukan seorang “political cartoonist” tapi lebih kepada pelukis realis yang hebat. Kartun-kartun  yang pernah dihasilkan hanya bertemakan kehidupan alam binatang bersama habitat hutannya  (Jungle Jokes) yang dimuatkan  majalah kartun yang ia sendiri terbitkan.

Sementara sosok  yang bergelar  pencetus revolusi kartun di Malaysia pula berhujah, kelompok kartunis tak sewajarnya mencemarkan industri kartun dengan penghasilan karya yang menyinggung perasaan orang lain.

Seorang lagi yang rapat dengan kartunis tapi bukan kartunis, sekarang menduduki jawatan tinggi dalam UMNO bahagian Pemuda pula menambah: Jangan  menghasilkan karya  yang tak realistik atau berunsur tohmahan.

Mungkin mereka   tidak berniat untuk menyinggung mana-mana kartunis yang mendokong Pakatan Rakyat (PR). Lontaran opini mereka pada malam itu  sebagai nasihat dari kartunis kepada kartunis,  dari kartunis veteran kepada kartunis baru atau dari abang kepada adek.

Namun    pentas tempat mereka  berucap telah  disediakan oleh UMNO. Konsortium Cartoonist At Work dan Kelab Putera  1Malaysia  adalah sebuah NGO yang didokong UMNO. Bererti ketua NGO itu orang UMNO, Justeru apa saja kenyataan yang keluar dari pentas itu   dinilai  oleh kartunis dari kelompok pendokong PR sebagai sebuah penyataan yang tidak tepat dan memihak.

Bila  mereka mengatakan  kartunis politik yang pro PR dengan   karya  yang   mengkritik Perdana Menteri   dicop  sebagai “keliru”. Maka mereka juga bisa dikatakan sebagai “keliru” kerana ketika melontar kata-kata  itu, kedua-dua kakinya berdiri di atas pentas ditaja UMNO.

Mungkin kalau kartunis atau  penganalisis  kartun terulung di  Malaysia seperti Prof. Dr Mulyadi Mahmood menegur kartunis politik yang suka mengkritik pemerintah dan pemimpinnya,   umum akan menerima, itupun sekiranya tidak diucapkan melalui  pentas politik mana-mana parti politik.

Kartunis-kartunis yang bercakap pada majlis makan malam sempena Program Pameran  Kartun dan Aminasi 1Malaysia, di Pasar Budaya, Kuala Lumpur, 24 Jun 2012 memang kartunis tersohor, namanya dikenali ramai, tapi  bukan kartunis politik. Mereka terkenal sebagai kartunis kelas hiburan ringan, kecuali Mishar  kartun-kartun beliau terselit  sindiran tajam (sosial critic), namun belum bisa dikatakan  sebagai  kartunis politik.

Di Malaysia hanya dua atau tiga kartunis saja yang berani melibatkan diri sebagai kartunis politik sepenuh masa dari  ratusan kartunis yang muncul. Mengatakan  mereka sebagai  kartunis “keliru” adalah satu perbuatan yang tidak tepat, bahkan mengundang tanggapan umum bahawa si penuduh itu sebagai jahil dalam bidang kartun dan politik. 

Kartunis politik  adalah perakam peristiwa  bangsa, agama dan negara menurut persektif mereka sama seperti  penulis atau wartawan politik melaporkan setiap kejadian yang diperolehinya kemudian memuatkan dalam media untuk bacaan umum. Ada berita yang menyenangkan dan tak kurang  yang menyinggung pihak lain. Yang membodek pemerintah dan mengkritik pemimpin juga harus diterima dengan berlapang dada.

Sesiapa pemimpin parti atau tokoh-tokoh politik yang dianggap melakukan kesalahan kepada rakyat melalui tindaktandukannya, umpamanya tidak berlaku adil kepada rakyat, menafikan hak rakyat, mungkir janji,  korupsi, salahguna kuasa, kroni dan sebagainya, sama ada perbuatan itu disedari mereka atau sebaliknya harus ditegur dengan apa cara sekalipun.

Penceramah parti menegur melalui pentas ceramah, ahli perlimen di Dewan Rakyat, penulis melalui makalah dan buku, penyair melaui nukilan sajak, penyanyi melalui bait-bait lagu  dan kartunis melalui lakaran kartun. Justeru, bila ada orang mengatakan kartunis yang mengkritik pemimpin pemerintah tergolong sebagai “keliru”. Rasional itu tak  dapat diterima.   

Dan khabar terbaru dari sebuah media perdana, memuatkan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz : Akta Kehormonian Nasional (AKN) mengantikan Akta Hasutan tidak akan menghalang mana-mana pihak membuat kritikan terhadap pemerintah dan pimpinannya, kecuali menyentuh perkara yang sensitif seperti institusi raja-raja Melayu dan perkauman.

Pemerintah berpendapat kritikan kepada  pemerintah dan pimpinannya adalah “legitimate” (sah) berhubung hak kebebasan bersuara mengikut perlembagaan.

Saya sudah menjangkakan bila dibuat program mengumpulkan semua kartunis Malaysia sekaligus  mengadakan pameran kartun di Pasar Seni  pasti terselit tujuan tertentu disebalik perjumpaan yang sangat murni itu kerana ia dianjurkan NGO yang mendokong UMNO, lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya umum 13,  namun sebagai kartunis saya  bersyukur kerana himpunan  itu  mengambarkan  kartunis  mula digeruni. 





No comments:

Post a Comment