Sunday, July 19, 2015

Aidilfitri hari kemenangan



Aidilfitri hari kemenangan
Oleh: Rossem

Aidilfitri adalah hari kemenangan. Orang-orang yang beriman yang berhasil melepasi Ramadhan dengan baik seperti seorang bayi yang baru dilahirkan . Sayangnya kebanyakan orang Islam masih menganggap,  Aidilfitri merupakan hari kebebasan. Bebas dari lapar dan haus, bebas daripada menahan hawa nafsu, umpat keji dan bebas dari mengerjakan tarawih.

            Aidulfitri bersal daripada kata led “kembali”dan “fitri” kesucian. Pada hari itu Allah SWT menghapuskan segala dosa hamba-hambaNya yang ikhlas melaksanakan ibadat Ramadhan. Dosa yang langsung diampuni adalah dosa yang dilakukan terhadap Allah SWT, sementara dosa seseorang manusia terhadap manusia lain, akan diampuni ketika orang yang dizalimi telah memaafkan. Dan waktu terbaik untuk saling   memaafkan ialah Aidilfitri.

            Namun,  kedatangan Aidilfitri bererti pemergian Ramadhan. Rasulullah saw dan para sahabat merasa sangat sedih kerana tidak tahu, Ramadhan  tahun hadapan dapat bertemu lagi atau tidak. Sebagai orang Islam, seharusnnya kita pun menangisi pemergian bulan penuh rahmat dan maghfirah itu, bukan justeru menganggap berakhirnya sebuah “penderitaan”. 

            Ada baiknya jika di hari Aidilfitri kita menghisab diri dan amalan-amalan yang selama ini telah kita lakukan. Mohonlah kelak agar dijauhi dari api neraka.

            Banyak hal penting yang sering dilupakan oleh sebahagian kita. Banyak perilaku Ramadhan yang ditinggal begitu saja selepas bulan suci tersebut berlalu. Amat baik jika kita berusaha agar nilai-nilai dan kebiasaan Ramadhan terus kekal dan dipraktikkan  pada hari-hari selanjutnya, sehingga kehidupan kita lebih bermakna dan perilaku kita akan terbina dengan baik. Sangat indah jika kita terus berikhtiar untuk menjadi insan yang berhati dan berperilaku Ramadhan setiap hari. 

            Kembali kepada fitrah, bukan bererti, tidak melakukan kesalahan lagi, tapi kita bertekad dan berusaha, bagaimana mengurangkan setiap kesalahan itu semaksimum mungkin. Selamat Hari Raya Aidilfitri.

1 comment: