Monday, December 17, 2012

Langkawi, Pulau Pinang dan DAP

Oleh: Rossem
 Dari Pulau Lagenda, Langkawi,  sesudah santai selama dua malam bersama   keluarga besar Urusetia Penerangan Kerajaan Kelatan,  hari ketiga rombongan berangkat pulang dan tiba di jeti  feri Kuala Perlis sekitar jam 5.00 sore. Selepas solat Asar di Masjid al Hussain yang tersergam indah  dengan  tiangnya mencercah laut,  rombongan yang menaiki bas  langsung pulang ke Kota Bharu,  sebaliknya  saya dan keluarga yang  membawa kereta sendiri pulang sendirian.

Ketika melewati Seberang Prai kami terasa  keletihan yang amat sangat. Walaupun ketika itu  baru  sekitar jam delapan, malam masih muda, namun kelopak mata  tak  upaya menahan dari serangan mengantuk. Kondisi ini disebabkan kesibukan  yang melampau  saat berurusan di jeti Langkawi dan jeti Kuala Perlis.

Pelancong ke pulau Mahsuri terlalu ramai  di musim persekolahan sehingga di pintu masuk dan keluar   sesak dengan orangramai dan kepenatan  menunggu terlalu lama  mempergaruhi untuk   memandu kereta   pulang ke Kota Bharu yang jauhnya  lebih 500 kilometer di malam hari.

Ketika sampai di Permatang Pauh dan terpandang  ke arah simpang sebelah kanan, teringat bandaraya George Town, tanpa berfirkir panjang kereta kami terus  membelok memasuki jalan ke jambatan Pulau Pinang untuk ke Pulau Muntiara mencari rumah penginapan.

Anak-anak yang tak pernah menjejak kaki di Pulau Pinang masing-masing  keriangan kerana dapat bermalam di Tanjong. Kami cuba  mencari rumah pengenapan di lokasi peranginan tekenal  Batu Feringgi. Setiap kali terjumpa signboard hotel atau rumah penginapan  berhenti dan bertanya di reception. Tak kurang dari sepuluh tempat, namun semua jawapannya sama- tak ada kosong.

Jam sudah hampir 1.00 pagi, penat Langkawi belum hilang, ditambah satu lagi, iaitu penat mencari hotel di Pulau Pinang. Akhirnya kami berhenti untuk istirehat di sebuah pam minyak yang ketika itu saya pun tak pasti lokasinya.

Lelaki  Cina separuh usia bersama isterinya berhenti untuk mengisi minyak. Ketika itu tiada pengguna lain selain kami berdua. Selepas mengisi minyak, lelaki bertubuh  sasa itu menghampiri kami yang sedang makan mee segera di tepi kereta yang dipakir dalam kawasan setesen  pam. Mee segera itu kami beli di kedai pam sebentar tadi sebelum tutup.

Lelaki itu bertanya “mahu ke mana?” Kami memberitahunya “Kami dari Langkawi, mahu pulang ke Kelantan, tapi kepenatan, puas kami mencari hotel di Batu Feringgi dan Tanjong Bungah tapi tak ada kosong”.

“Kalau hari Sabtu dan Ahad jangan cari hotel di kawasan itu kerana penuh. Di tempat lain masih ada, kalau mahu,  ikut saya”.  Kata lelaki Cina itu. Saya perhatikan dari wajahnya, benar-benar ia mahu menolong, lagipun katanya, ia kesihan melihat kami yang tampak kepenatan, diantara kami yang seramai tujuh orang,  seorang daripadanya  kanak-kanak.

Kami mengekori keretanya yang dipandu perlahan kemudian membelok ke kiri. Hanya  kurang lebih 5 minit kereta itu berhenti di pinggir jalan dan kami ikut berhenti. Lelaki itu turun dari keretanya dan menunjukkan ke arah sebuah rumah teres  yang diubahsuai menjadi rumah tumpangan bertaraf badget.

Awalnya kami keberatan untuk bertanya petugas di kaunter  hotel itu sama ada masih kedapatan  kamar kosong atau tidak. Terasa takut dengan persekitaran.  Lantas saya bertanya lelaki itu; apakah di sini selamat. Beliau segera menjawab “Jangan khuatir, saya jamin di sini selamat”.

Barangkali melihat  kekhuatiran kami, lelaki itu sendiri maju ke kaunter, bertanya  masih ada kekosongan atau tidak. Petugas hotel memberitahu masih ada lagi dua  kamar kosong dengan potongan diskaun istemewa setelah diminta lelaki Cina yang menghantar kami tadi. Kami  ucapankan  terima kasih yang tak terhingga  buat lelaki budiman itu.

Walaupun kepenatan namun rutin saya setiap hari,  di mana saja berada  ialah bangun seawal pagi sekitar jam lima, mandi dan solat Suboh.

Pagi itu, setelah semuanya siap, saya ke laman rumah tumpangan.  Terkejut, di sepanjang jalan depan rumah sudah ditutup kerana ada pasar pagi, peniaga Cina sedang mendirikan gerai untuk berniaga kain baju, sayur, ikan dan sebagainya seperti pasar malam.

Petugas rumah tumpangan, Teddy Beh, 40an,  yang juga tuan punya hotel badget  itu berdiri di laman hotelnya. Saya bertanya lokasi kami tinggal ini di mana? Jawabnya Jelutong.

Jelutong,  teringat saya akan ahli parlimennya Karpal Singh. Jelutong pada sejarahnya tak pernah dikuasai parti lain selain DAP.

Bila Teddy Beh mengetahui saya dari Kelantan, tiba-tiba wajahnya berubah, kegembiraan tampak terbayang di wajahnya, seperti suatu magnet telah menarik hati nurani dua kaum ini untuk masing-masing menyatakan betapa kita adalah satu keluarga yang terbentuk hasil dari kerjasama erat parti-parti dalam Pakatan Rakyat (PR). Teddy lantas bertanya; bagaimana Tok Guru Nik Aziz?”

Sebelum saya menjawap pertanyaannya, beliau sendiri menceritakan kehebatan negeri  Kelantan yang ditadbir Tok Guru Nik Aziz sejak 1990 sehingga sekarang. Tentang keakraban hubungan kaum dan tentang fitnah Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek  ke atas PAS.

Hanya saya menokok tambah apa-apa yang kekurangan tentang pengetahuannya seputar Negeri Serambi Mekah, sehingga pagi itu saya terasa seperti sedang berbicara dengan penyokong PAS Pulau Pinang, walhal Teddy Beh seorang DAP.

Untuk berkongsi kegembiraan agaknya, beliau  turut memanggil peniaga-peniaga  pasar pagi di depan hotelnya dan memberitahu mereka tentang  saya dari Kelantan,  walaupun percakapannya dalam bahasa Cina namun saya dapat memahami dari bahasa badan bahawa beliau memberitahu teman-temannya saya adalah salah seorang penyokong PAS.

DAP, PKR dan PAS adalah gabungan parti  yang berjuang untuk menumbangkan BN pada Pilihan Raya Umum Ke 13 ini.

Tak sangka, teman peniaganya  sanggup meninggalkan gerai masing-masing  untuk turut sama sesi “sembang politik” pagi itu menjadikan saya serba salah bahkan  terharu yang mendalam  dengan semangat setia kawan  PR  yang ditunjukkan.

Kebetulan Teddy Beh  tak pernah menjejek kaki ke bumi Kelantan, lantas saya menjemput beliau ke Kelantan  untuk melihat sendiri hubungan kaum yang terbentuk di negeri itu dan insyaallah  saya akan belanja Tedday Beh  sarapan pagi nasi berlauk atau nasi kerabu  di restoran orang Cina yang banyak terdapat di Kota Bharu.