Friday, November 9, 2012

Penyair Azim Saleh kembali kerahmatullah dalam tidur yang tenang

Oleh: Rossem

Kali terakhir bertemu Allahyarham kurang lebih tiga tahun dulu, ketika pilahan raya kecil Bagan Pinang, Port Dickson,   11 Oktober 2009. Ketika itu saya ikut berkempen mewakili PAS negeri Kelantan dan beliau mewakili PAS kawasan Rembau, Negeri Sembilan. 

Bertemu sahabat lama di lokasi  kempen yang sedang rancak dan panas pasti banyak kenangan pahit  manis yang dikongsi bersama. Ironisnya walupun kami  datang  dari tempat berbeza tapi punya matlamat yang satu;  berkempen memenangkan calon PAS yang berdepan dengan calon Umno, Tan Sri Mohd Isa Samad ketika itu. Itulah kehebatannya.

Sejak  itu tak bertemu lagi, namun hubungan kami  tak pernah putus, sering berkomunikasi  lewat telefon dan facebook.   

Keakraban antara kami adalah  bertitik tolak dari denyut rasa, rentak bicara yang berteraskan persamaan  warna  politik,  selebihnya   kami kebetulan  memiliki minat yang  sama yakni kartun, puisi  dan penulisan.

Sewaktu saya merencanakan mahu menerbitkan buku “Sajaktun dan Khutbah Burung” lantas saya menghubungi beliau lewat  facebook, meminta  beliau menulis kata pengantar. Saya susuli kemudiannya dengan telefon dan beliau bersetuju bahkan melahirkan rasa bangga kerana diberi peluang menulis kata pengantar. Sebelum itu pada tahun 2008 beliau pernah  menulis dua kata pengantar  untuk komik dakwah karya saya masing-masing berjudul; Anakku-Kenalilah Allah dan Menuju Jalan Allah, yang diterbitkan penerbitan  tempat beliau berkerja.

Keesokan harinya, sebuah kata pengantar yang saya minta dititipkan lewat dinding pesan  facebook saya. Bahasanya  puitis.  Membacanya terasa  seperti air sungai yang mengalir  deras.  Saya kaget sungguh  dengan kepantasan beliau menulis demi memenuhi permintaan seorang sahabat, walhal saya tahu, saban hari  beliau sibuk dengan bisnis capal yang diusahakan sejak berhenti kerja sebagai editor di sebuah penerbitan di Kajang, Selangor.

Sehari selepas Perhimpunan Kebangkitan Rakyat di Seremban, 2 November 2012 saya bertanya beliau lewat pesan facebook;  benarkah jumlah yang hadir sehingga mencerceh 30 ribu seperti dilaporkan media, sedang  suratkhabar Berita Harian mengatakan sambutan menghampakan, 10 ribu saja  hadir. Saya bertanya demikian kerana beliau tinggal di Negeri Sembilan, kemungkinannya beliau ikut  sama. Namun jawapan beliau ringkas “Saya di KL, tak dapat  info” .  

Empat  hari selepas itu, pada 7 November 2012, Rabu, juga lewat  pesan di facebook, seorang teman kartunis  Azmie Taha mengkhabarkan “Azim Salleh telah kembali kerahmatullah jam 11.00 malam tadi dalam tidur yang tenang-  Alfatihah”.

Azim Saleh atau nama sebenarnya Salehuddin Ghazali seorang penyair,  penulis bahkan dalam bidang kartun juga beliau dikenali sebagai seorang tokoh yang suka membantu serta memberi galakan dan motivasi kepada kartunis. Walaupun beliau  bukan seorang kartunis, namun ramai dari kalangan kartunis mengenali  beliau secara dekat diatas sifatnya seperti itu.

Allahyarham   menutup usia jam 11.00 malam,  7 November 2012 ketika berusia 53 tahun ( 30.10.1959 – 7. 11. 2012) Al-Fatihah.

Foto: Penulis bersama Penyair Azim Saleh (Allahyarham) ketika di Kota Bharu.

No comments:

Post a Comment