Monday, February 20, 2012

Anekdot politik RM500 (III)

Pemberian RM500 oleh kerajaan kepada mereka yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan mengembirakan rakyat, rata riti orang bercakap tentang wang bantuan itu, di kedai kopi, pasar, dalam teksi dan di mana-mana saja, cerita tentang keprihatin kerajaan Najib terhadap orang miskin mendapat pujian ramai.

Diantara puluhan ribu bakal penerima, Pak Long antara orang yang tampak paling gembira sekali. Senyum simpul sentiasa terukir di bibirnya seperti potret Mona Liza karya Leonardo De Vinci, lebih-lebih lagi setelah Tok Penghulu Dacing datang ke rumah membawa surat dan boucer menyatakan permohonannya telah diluluskan.

“Pak Long, ini boucernya, esok pagi pergi ambil wang RM500” beritahu Penghulu.

“Terima kasih” balas Pak Long.

Esok paginya, selepas mandi dan solat Suboh Pak Long bergegas ke bandar dengan motosikalnya. Sepertinya tak sabar untuk mengenggam wang RM500 bantuan kerajaan pusat untuk orang miskin yang julung-julung kali diberikan sepanjang usia 60 tahun.

Rumahnya dengan tempat mengambil wang, iaitu di sebuah sekolah menengah kurang lebih 20 kilometer, namun pagi itu terasa dekat, sepertimana dekatnya bayangan wang kertas RM500 bakal diterimanya.

“10 minit lagi sampailah….” menolog Pak Long setelah perjalananya mula memasuki bandar. Selepas melepasi sebuah selikoh, nampak satu sekatan jalan raya oleh polis. Pak Long diarahkan berhenti. Ia kehairanan, “apa salahku”. Bisik Pak Long sambil merapatkan motosikal ke pinggir jalan.

“Pakcik, tak pakai topi kaledar” Kata polis.

Secepat kilat Pak Long menjamah kepalanya dan memang benar tak pakai topi kaledar. Ia minta maaf berkali-kali kepada anggota polis dengan memberi alasan terlupa memakainya kerana mahu cepat. “Ini Datuk Najib mahu bagi wang” beritahunya.

Anggota polis senyum mendengar alasan itu, dan meminta pula lesen memandu, setelah diberikan dan diamati, rupanya lesan mati sebulan lepas.

Polis mengeluarkan saman dengan dua kesalahan; tak pakai topi kaledar dan lesen memandu mati. Tiap-tiap satu kesalahan maksimum RM300. Dua kesalahan RM600.

Hampir pengsan Pak Long pagi itu. Mengejar RM500 pemberian dari kerajaan, sebaliknya mengalami kerugian RM600 kerana dikompaun juga oleh kerajaan.

No comments:

Post a Comment