Saturday, May 14, 2011

Keunggulan Tok Guru Haji Nik Abdul Aziz sebagai pemimpin mengikut pandangan kaum sarjana


Oleh: Rossem
Suatu siang, Tok Guru dikunjungi diplomat (duta) Amerika Syarikat di pejabat Menteri Besar, Kota Darulnaim. Lebih dua jam duta Negara Kuasa Besar dan Tok Guru berbicara. Hal yang jarang berlaku. Seringnya setiap kunjungan tetamu memakan masa maksimal satu jam. Barangkali ada sesuatu yang menarik dan istimewa menurut persepsi sang duta terhadap Tok Guru sehingga perbualan berlanjutan. Ia berlangsung dalam situasi santai dan tampak akrab.

Yang ditanya sang duta kepada Tok Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat bukan seputar pelaburan mencercah jutaan dollar yang akan di bawa ke Kelantan, tapi sebuah pertanyaan paling simple, namun sarat dengan makna, sehingga enjin berfikir kita pun meraba-raba mencari jawapan; apa disebalik soalan itu dong?

“Bagaimana Tok Guru menjalani kehidupan rutin sepanjang 24 jam, ceritakan secara detail?” tanya sang duta kepada Menteri Besar Kelantan. Satu soalan personal yang sangat rahsia. Pertanyaan seperti itu bahkan pendokong setia atau mereka yang rapat dengan Tok Guru sendiri pun tidak pernah melontarkannya kepada beliau.

Kenapa duta Amerika Syarikat di Malaysia melontar soalan demikian? Jawapan kita; barangkali apa yang disaksikan sang duta dari pengamatannya yang mendalam tentang tokoh yang satu ini sangat berbeza dengan sosok yang pernah ditemui di tempat lain. Barangkali dari aspek pakaian, tuturkata, bahkan wajahnya yang sentiasa bersih dan tenang menyimpan satu rahsia besar yang bagi Amerika Syarikat sangat berminat untuk mengetahuinya. Lagipun tokoh ini sudah lebih 21 tahun mentadbir Kelantan.

Kisah itu diceritakan Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Mohamad Fadzli Zhari pada suatu majlis diskusi buku berjudul “Kepimpinan Tok Guru Nik Aziz- mengikut pandangan sarjana kepimpinan besar seoanjang zaman” karya Mantan Profesor Matematik-Fizik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan mantan Presiden Akademi Sains Islam Malaysia, Prof. Dr. Shaharir Mohamad Zain di sebuah hotel terkenal di Kota Bharu. Kelantan.

Bicara seputar kepimpinan Tok Guru petang itu agak kelainan kerana yang membicarakannya bukan politikus tapi ahli akademik dan sasterawan (penyair) terkenal Dinsman, beliau sekaligus sebagai penerbit dan penulis kata pengantar kepada buku tersebut.

Dr. Shaharir sebagai pembicara pertama mengungkapkan bahawa dalam kajiannya yang mendalam mencari seorang tokoh kepimpinan Melayu terunggul abad ini telah menemui sosok yang bernama Tok Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk diketengahkan. Beliau menggunakan bidang kepakarannya: matematik fizik untuk menilai tahap pencapaian kepimpian itu. Hal yang jarang berlaku.

Selain itu, bahan rujukkannya untuk dijadikan kayu ukur kepimpinan sejati dan terunggul ialah dari karya agung sarjana Muslim Melayu abad ke 17 M, Bukhary al-Jawhary (Taj al-Salatin 1607). Ini juga jarang dilakukan mana-mana sarjana pun untuk dijadikan bahan rujukan kepimpinan, kerana Taj al- Salatin lehih terkenal sebagai naskah kesasteraan, namun oleh Dr Shaharir dicarinya bahagian-bahagin tertentu dari teks tersebut yang sesuai dengan kajiannya tentang aspek kepimpinan sejati dan terunggul.

Lalu beliau menemukan; pemimpin itu harus memiliki delapan aksiom kepimpinan iaitu: Insaf akan kematian, melakukan nubuwwah dan hukumah (menegakkan risalah Nabi Muhamad saw), adil, berhemat, ulul albab, berilmu, sakhawah dan ihsan (dermawan dan pemurah hati) dan teguh dengan wafa’ dan ‘a-hdad (tahap kesetian yang tinggi dan berpegang erat dengan sebarang janji sehingga mengotakannya).

Eksiom pertama dan kedua; memang tepat dengan sifat diri Tok Guru yang saban hari mengingatkan rakyatnya tentang kematian dan persedian yang harus dibawa ke alam akhirat. Ini dilakukannya setiap kali beliau berpeluang berucap di khalayak ramai. Taskirah menjadi perkara rutin Tok Guru tanpa mengira siapa khalayaknya, sama ada Muslim atau non-Muslim.

Tentang eksiom ketiga; yakni adil. Makna adil dalam konteks sekular “tidak berat sebelah”, “kena pada tempat”, “tidak berpihak” sangat berlawanan dengan makna adil menurut Islam. Adil mengikut Islam lebih luas maknanya, iaitu tidak zalim; yang bermaksud bukan saja tidak menganiaya sesama manusia dan makhluk lain bahkan dirinya sendiri. Seseorang yang tidak peduli terhadap hukum Allah SWT dikatakan oleh Allah SWT sebagai orang menzalimi dirinya sendiri; dan orang yang sanggup menzalimi dirinya sendiri tentunya tiada masalah untuk menzalimi mahkluk lain.

Manifestasi dari doa nabi Nabi Adam as yang sering diamalkan oleh sebahagian Muslim termasuk Tok Guru “Ya Allah, sesungguhnya aku banyak melakukan kezaliman kepada diriku sendiri, maka ampunilah daku” Tiada keterlaluan dikatakan bahawa Tok Guru adalah pemimpin yang sangat adil dalam mendokong dan menghayati makna adil di sisi Islam. Bahkan tiada pemimpin lain di Malaysia yang setaraf dengannya telah melakukannya.

Menegakkan hukum Allah dalam segenap sektor atau lapangan kehidupan itu merupakan satu bentuk keadilan yang dituntut oleh Islam. Dalam hal ini, Tok Guru sebagai seorang pemimpin tidak membenarkan ekonomi riba’, perbankan riba’, atau urusan jual beli riba’ di kalangan rakyatnya, menghapuskan aktiviti judi dan minum arak dikalangan Muslim, mewajibkan wanita yang bekerja dengan pemerintah dan berurusan dengan orang awam menutup aurat, melarang iklan-iklan wanita mendedahkan aurat, tidak mengizinkan akitviti seni yang jelas mengandungi unsur-unsur khurafat, dan banyak lagi yang bertentangan dengan kehendak Islam dilarang di Kelantan.

Itu menunjukkan betapa hampirnya setiap aksiom pemimpin unggul mengikut opini sarjana agung Melayu abad ke 17 M dengan sifat kepimpinan yang dimiliki Tok Guru Nik Aziz kerana aksiom-aksiom ini natijah daripada kepimpinan Islam, dan Tok Guru berusaha keras menzahirkan dalam pelaksanaan “Membangun Bersama Islam” pada segenap aspek pentadbirannya di Kelantan.

Tok Guru tidak pernah jemu bosan “menyeru kebaikan dan mencegah kejahatan” dalam setiap kesempatan yang ada padanya. Bahkan beliau tidak sekali-kali berpegang pada sikap pemimpin lain (yang sekular), iaitu, seperti “soal moral adalah soal peribadi”, “soal pakaian adalah soal peribadi”.

Bahkan jauh sekali berpegang kepada prinsip “semua agama sama”. Sebaliknya beliau mengklimkan dengan lantang tanpa berselindung, bahawa Islamlah penyelesai segala masalah manusia, Islamlah agama sebenar (a-dyn), dan tugas pemimpin Islam ialah merealisasikan segala perundangan negara mengikut lunas-lunas Islam.

Selanjutnya Prof. Dr. Shaharir merumuskan bahawa gaya kepimpinan Tok Guru Nik Aziz sangat serasi dengan jiwa Melayu. Menepati ciri-ciri psikologi orang rumpun Melayu (Nusantara). Kepimpinan Tok Guru tidak pernah terputus daripada gapaian orang Melayu, sedang pemimpin yang dikatakan oleh sebahagian orang Melayu sebagai pemimpin Melayu terunggul seperti Dr. Mahathir Mohamad, namun kepimpinan Mantan Perdana Menteri Malaysia itu sudah mengalami kecacatan, yakni terputus daripada gapaian orang Melayu, contohnya meminggirkan bahasa Melayu dalam pembelajaran sains dan matematik (PPSMI) .

Selanjutnya lewat didiskusi buku tersebut, Dinsman mengungkapkan betapa Tok Guru (dengan sokongan para sahabatnya) telahpun melaksanakan kerja jihadnya memimpin dan mentarbiyah ummah dan mentadbir negeri cara Islam, setakat kemampuan dan keterbatasan tertentu. Sehingga Dinsman menyebut, kejayaan Tok Guru dan Negeri Kelantan dalam “Membangun Bersama Islam” sebagai sesuatu yang sangat bernilai, dan seharusnya dijadikan satu produk, yang bukan saja dipakai sendiri, bahkan dikembangkan hingga ke negeri lain.

No comments:

Post a Comment